در چه مواقعی نباید از تلفن همراه خود استفاده کنیم؟

امروزه تلفن همراه به عضو جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره ما تبدیل شده است؛ اما باوجود تمام کاربری‌های مهم این دستگاه، مواقع و مکان‌هایی هستند که نباید در آن‌ها از تلفن همراه خود استفاده کنیم. در این مطلب از وبلاگ خریدشارژ به این موارد و دلایل منع استفاده از گوشی می‌پردازیم. با ما همراه شوید.

مقدمه

برای بیش از یک دهه، جوئل مسکوویتز، محقق دانشکده بهداشت عمومی در دانشگاه برکلی و مدیر مرکز بهداشت خانواده و جامعه برکلی در تلاش بود تا اثبات کند که امواج تلفن‌های همراه ایمن نیست؛ وی گفت، اما اکثر مردم نمی‌خواهند آن را بشنوند.

مسکوویتز اظهار کرد: مردم به تلفن‌های هوشمند خود اعتیاد دارند. ما اکنون از آن‌ها برای همه‌چیز استفاده می‌کنیم و از بسیاری جهات برای عملکرد در زندگی روزمره به آن‌ها نیاز داریم. فکر می‌کنم این ایده که به‌طور بالقوه به سلامتی ما آسیب می‌رساند، برای برخی از افراد بسیار زیاد است.

هنگامی‌که در پمپ‌بنزین هستید، از تلفن همراه استفاده نکنید!

احتمالا بارها این موضوع را شنیده‌اید و یا با علائم هشدار در پمپ‌های بنزین و گاز مواجه شده‎اید که با تلفن همراه نباید در این محل‌ها تماس برقرار کرد؛ چراکه امواج الکترومغناطیس گوشی موبایل به هنگام برقراری تماس، تشدید و پرتوان شده و احتمال انفجار در این مکان‌ها افزایش می‌یابد.

کارشناسان معتقدند هنگام مراجعه به پمپ‌بنزین یا گاز باید گوشی را خاموش کرد و هیچ‎گونه تماسی با آن برقرار نکرد، چراکه استفاده از این دستگاه ارتباطی در این مکان‌ها خطر انفجار را به همراه دارد.

تلفن همراه

کوچک‌ترین اصطکاک در پمپ‌های بنزین ممکن است باعث بروز حادثه شود؛ چراکه بخار ناشی از بنزین در محل پمپ‌بنزین خاصیت اشتعال بسیار زیادی دارد. پمپ‌بنزین دارای منطقه بندی خاصی است. خطرناک‌ترین منطقه در پمپ‌بنزین، دهانه باک وسیله نقلیه به هنگام سوخت‌گیری است و مقدار بسیار کم انرژی تا دودهم میلی‌ژول نیز می‌‎تواند در این منطقه باعث انفجار شود.

این مقدار انرژی حتی می‌تواند از اصطکاک بین دست با موی سر یا لباس و روشن شدن گوشی تلفن همراه یا برقراری تماس با آن به وجود آید. گوشی‎های تلفن همراه ضد انفجار نیستند و با روشن شدن صفحه‌نمایش یا فشردن دکمه‌های آن ممکن است به دلیل نفوذ گاز سوخت، انفجار رخ دهد. در همین حال احتمال انفجار در این حالت به هنگام سوخت‌گیری بنزین سوپر بسیار بیشتر از سایر موارد است.

هنگامی‌که مشغول رانندگی هستید از تلفن همراه استفاده نکنید!

صحبت كردن با راننده حین رانندگی، سبب حواس‌پرتی و كاهش دقت راننده می‌شود. صحبت كردن راننده با تلفن همراه هم ازجمله موضوعاتی است كه سبب حواس‌پرتی و كاهش دقت راننده می‌شود و همچنین سبب بروز حوادث هم خواهد شد.

درواقع اینطور بیان شده است که هنگامی‌که راننده در هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده می‌کند دیگر تمرکز کافی جهت کنترل وسیله نقلیه نخواهد داشت، مانند این است که راننده در هنگامی هم‌زمان با رانندگی با تلفن همراه صحبت می‌کند، درواقع با چشمان بسته در حال رانندگی است.

افرادی كه با گوشی تلفن‌ همراه صحبت می‌كنند توانایی حركت روی یك خط مستقیم را ندارند و این امر یكی از شایع‌ترین عوامل بروز تصادفات بوده است. تحقیقات نشان داده است که در هنگام استفاده از تلفن همراه در رانندگی راننده دقت و تمرکز خود را به‌طور کامل از دست می‌دهد.

نکته

اگر مجبور شدید از تلفن همراه در هنگام رانندگی استفاده کنید می‌توانید از وسایل جانبی همچون هندزفری و قرار دادن تلفن همراه به حالت اسپیکر به مکالمه خود پاسخ دهید، بهترین کار این است که ابتدا وسیله نقلیه را در جایی امن پارک نمایید سپس اقدام به مکالمه نمایید.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *