چه دستگاه‌هایی مشمول طرح رجیستری می‌شوند؟

طرح رجیستری که چند سالی می‌شود در حال اجراست، نکاتی دارد که در این مطلب از خریدشارژ قرار است به آن‌ها بپردازیم. در این مطلب به بررسی دستگاه‌هایی که شامل طرح رجیستری می‌شوند و نحوه انجام این کار می‌پردازیم. با ما همراه شوید.

مقدمه

در چند سال اخیر بازار گوشی‌های تلفن همراه بسیار داغ بود و گوشی‌های متنوعی وارد کشور شد که بعضاً ارزش خرید نداشته و فقط جنبه دکوری داشتند. بسیاری از اوقات هم افرادی که آشنایی زیادی با بازار گوشی نداشتند، محصولاتی را خریداری می‌کردند که باوجوداینکه جزو گوشی‌های اورجینال شرکت تولیدکننده نبودند، قیمتشان تفاوتی با گوشی‌های اصلی و اورجینال نداشت. به‌عبارت‌دیگر کسانی که اطلاعات کمی از گوشی‌های همراه داشتند به‌راحتی متضرر شده و فریب می‌خوردند.

طرح رجیستری چیست؟

به‌طورکلی طرح رجیستری به‌منظور جلوگیری از قاچاق گوشی‌های تلفن همراه و سودهای سرسام‌آور افراد سودجو از این بازار اجراشده است. طبق بررسی‌های انجام‌شده، گوشی‌هایی که برندهای معتبری ندارند و به‌صورت قاچاق از چین وارد کشور می‌شوند، تشعشعات بیشتری نسبت به گوشی‌های برندهای معتبر نظیر Samsung، Apple و Huawei از خود ساتع می‌کنند. طبق ادعای وزیر ارتباطات روی تمام گوشی‌هایی که مشمول طرح رجیستری می‌شوند، تست‌های SAR انجام می‌شوند تا سلامت کاربران را به خطر نیندازد. ناگفته نماند که این طرح، ایده کشور ما نبوده و در کشورهایی نظیر آلمان، ترکیه، آمریکا و کره جنوبی نیز اجرا می‌شود. نکته حائز اهمیت دیگر اینکه دیگر گوشی‌های بدون گارانتی هم از بازار جمع‌آوری خواهند شد که می‌تواند خبر خوبی برای طرفداران گوشی‌های همراه پرچم‌دار باشد.

نکته قابل توجه

جالب است بدانید که این طرح در سال ۸۵ نیز اجرایی شد ولی به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های لازم و بسیاری از مشکلات دیگر در اوایل سال ۸۶ ملغی و از آن به بعد تقریباً مسئولی در وزارت ارتباطات نبوده که قصد ازسرگیری این طرح را نداشته باشد!

اما در سال ۹۴ موضوع رجیستری جدی شد و با پیگیری کارگروه‌های مختلف و سازمان‌های گوناگون، مقدمات اجرایی این طرح آماده‌شده و در پاییز ۹۶ طرح رجیستری رسماً و باقدرت بیشتری وارد عمل شد و با همکاری اپراتورهای مختلف اجرایی گردید. از دلایل اصلی اجراشدن این طرح مقابله با قاچاق بسیار زیادی بود که در بازار موبایل وجود داشت و بسیاری از شرکت‌های رسمی واردکننده برندهای مختلف تلفن همراه را دچار مشکل نموده بود.

رجیستری شامل چه دستگاه‌هایی می‌شود؟

تمام تجهیزات سیم‌کارت خور

پس از گوشی‌ها و تبلت‌های سیم‌کارت‌خور، نوبت به مودم‌ها و مسیریاب‌هایی که از سیم‌کارت‌ استفاده می کنند، رسیده که مشمول طرح رجیستری شوند.

به گزارش خریدشارژ به نقل از ایسنا، بنا بر اعلام کارگروه طرح رجیستری، این طرح برای مودم‌ها، دانگل‌ها و روترها در حال هماهنگی است که به‌زودی اجرا می‌شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم درباره اجرای طرح جیستری برای مودم‌ها و مسیریاب‌ها که عمدتا وارداتی هستند، اظهار کرد: ظرف دو یا سه هفته آینده این اتفاق رخ خواهد داد و مراحلی شبیه آنچه در بحث ثبت تلفن همراه پیگیری شد، برای این تجهیزات هم خواهیم داشت.

رجیستری

تبلت‌ها (قدیمی و جدید)

به گزارش خریدشارژ به نقل از اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص رجیستری تبلت‌ها اظهار کرد: ما در حوزه تبلت پیگیر احصای تاریخ مشمولیت هستیم و پیگیری ما نیز در حوزه ارتباطات این است که تاریخ امهال مشمولیت استخراج شود.

این مقام مسئول ادامه داد: تأکید می‌کنیم که اگر مردم تبلت دارند و سیم‌کارت خور است، سیم‌کارت را داخل آن قرار بدهند و تماس را ثبت کنند تا پیامک ارسال شود و IMEI (شناسایی بین‌المللی تجهیزات موبایل) به شبکه معرفی شود. درنهایت از معرفی و شناساندن دستگاه به شبکه بی‌سیم کشور اطمینان حاصل کنند.

او در ادامه بیان کرد: تبلت‌هایی که سال‌های گذشته نیز خریداری شدند، نیاز به رجیستری دارند. از صاحبان این دستگاه‌ها می‌خواهیم که سیم‌کارت را داخل دستگاه خود قرار دهند و اطلاعات لازم را ثبت کنند. در این دوره رؤیت، IMEI از بابت اینکه به کدام تبلت مرتبط است، حتماً در شبکه ثبت می‌شود.

ساعت‌های هوشمند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ۶ اسفندماه در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، تصویب کردند که کلیه‌ی تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند بارکد خوان و مبدل ارتباطات ثابت به سیار (وارداتی و تولید داخل) باید در سامانه‌ی هوشمند مدیریت تجهیزات سامانه‌ای (همتا) ثبت شوند. درنهایت ۳۰ خردادماه ۱۴۰۰، گمرک اعلام کرد که دارندگان ساعت‌ هوشمند تا ۱۲ تیر و دارندگان PDA، بارکد اسکنر و مبدل تلفن ثابت به سیار تا ۱۹ تیرماه فرصت دارند روی دستگاه خود سیم‌کارت بگذارند و با انجام یک فعالیت همچون تماس، آن را فعال کنند.

رجیستری

فواید طرح رجیستری

آن‌گونه که سامانه همتا برآورد می‌کند، اجرای طرح رجیستری تجهیزات دارای سیم‌کارت از قاچاق ۳۰۰ میلیون دلاری جلوگیری و ۶۰۰ میلیارد تومان از محل دریافت عوارض گمرکی نصیب دولت می‌کند. ازآنجاکه قاچاق تجهیزات نام‌برده موجب خروج ارز از کشور می‌شود و با کاهش تقاضا در بازار آزاد، به بی‌ثباتی نرخ ارز نیز می‌انجامد. به‌علاوه با اجرای طرح رجیستری، تمامی دستگاه‌ها شامل خدمات پس از فروش می‌شوند و تا حد زیادی جلوی فروش کالای بی‌کیفیت و غیراستاندارد گرفته می‌شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به تأثیرات اجرای طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه از سال ۹۶، اظهار کرد سهم ۹۰ درصدی قاچاق تلفن همراه به کشور، تبدیل به سهم ۹۰ تا ۹۵ درصدی واردات رسمی و درنتیجه، کاهش ۶٫۳ میلیارد دلاری قاچاق شده است. حمیدرضا دهقانی نیا اضافه کرد اجرای طرح رجیستری موبایل نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل حقوق ورودی، مالیات بر ارزش‌افزوده و مالیات برای دولت درآمد داشت.

افزایش قیمت‌ها به همراه طرح رجیستری

افزایش قیمت تجهیزات سیم‌کارت‌خور با آغاز طرح رجیستری اجتناب‌ناپذیر است؛ اما پیش‌بینی می‌شود این افزایش نهایتاً ۵ درصد باشد که مربوط به پرداخت عوارض و خدمات پس از فروش می‌شود. عوارض واردات شامل ۱ درصد سود بازرگانی، ۲ درصد حقوق گمرکی و ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده می‌شود. اکنون بیش از ۹۰ درصد واردات تبلت، ساعت هوشمند و دیگر موبایل‌واره‌ها به کشور به‌صورت قاچاق است. بنا به اعلام انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، میانگین مصرف تبلت در کشور ماهانه ۲۰۰ هزار و سالانه حداکثر ۲٫۵ میلیون دستگاه است.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *