روتر چیست و چه کاربردی دارد؟

در بحث اینترنت و تکنولوژی کلمات و دستگاه‌های زیادی هستند که آن‌ها را نمی‌شناسیم؛ روتر یکی از آن‌هاست. روتر چیست؟ چه تفاوتی با مودم و سوئیچ دارد و چه کاری انجام می‌دهد؟ با ما همراه باشید.

روتر چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

همانطور که ما برای جابه‌جایی نیاز به راه و راهنما داریم، داده‌ها در دنیای تکنولوژی و شبکه نیز به راهنمایی نیاز دارند تا به مسیر اشتباهی نروند؛ روتر این راهنماست. در واقع Router یا مسیریاب دستگاه‌ها و شبکه‌های مختلف را به یکدیگر متصل می‌کند و با اختصاص دادن یک IP به هر دستگاه، مطمئن می‌شود که اطلاعات بین شبکه‌های درست و به درستی منتقل شوند. درباره انواع IP و APN بیشتر بدانید.

این دستگاه‌های مسیریاب دو نوع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دارند؛ تفاوت اصلی آن‌ها این است که روترهای نرم‌افزاری، توان و پایداری نوع سخت‌افزاری را ندارند. نوع نرم‌افزاری آن که با عنوان مجازی نیز شناخته می‌شود، در واقع نرم‌افزاری است که روی سرور نصب می‌شود و تنها برنامه‌ای است که رفتار مسیریاب‌های فیزیکی را شبیه‌سازی می‌کند.

نوع دیگری از این دستگاه‌ها که با عنوان روترهای پردازشگر صوت و ویدیو شناخته می‌شود، انواع سیگنال‌های صدا، ویدیو و… را مورد پردازش قرار می‌دهند و در بین گره‌های مختلف شبکه و اینترنت جابه‌جا می‌کنند. این نوع از مسیریاب‌ها در شبکه‌هایی استفاده می‌شوند که ویدیو وارد شبکه می‌شود و پس از پردازش به مسیر دلخواهی ارسال و پخش یا ذخیره خواهد شد.

تفاوت روتر، مودم و سوئیچ

مودم روتر

مودم (Modulator/Demodulator) در شبکه وظیفه دارد تا داده‌ها را به سمت ISP (سرویس‌دهنده اینترنت) بفرستد و همچنین داده‌هایی را از سوی ISP دریافت کند.

سوییچ‌ها (Switch) در شبکه وظیفه دارند تا بسته‌ها را درون یک شبکه جا­به‌­جا کنند. به زبان دیگر سوئیچ به صورت درون شبکه‌ای کار می‌کند و توانایی کار بین شبکه‌های مختلف را ندارد.

اما Router ،همانطور که در قسمت قبلی گفته شد، بین شبکه‌ها کار می‌کند. برای انتقال داده به فردی که از یک شبکه اینترنت دیگر استفاده می‌کند و IP و LAN متفاوتی با شما دارد باید حتما از یک مسیریاب یا Router استفاده کنید.

روتر چگونه و در کدام لایه از شبکه کار می‌کند؟

روترها در مدل osi در لایه سوم شبکه یا همان network کار می‌کنند. لایه نتورک قلب یک شبکه است. این مسیریاب‌ها گاهی دو شبکه محلی را به هم وصل می‌کنند (LAN 2 LAN) و گاهی بین یک شبکه گسترده و شبکه محلی (LAN 2 WAN) قرار داده می‌شوند.

 Router در داخل خود یک جدول مسیر یابی یا Routing Table دارد که بر اساس این جدول می‌تواند بسته‌ها را بین شبکه‌ها رد و بدل کند. این جدول شامل اطلاعاتی مثل آدرس شبکه‌های موجود، اولویت مسیرها (Metric) و روتر بعدی (Next hop) است.

جدول مسیریابی روتر

Modem بخریم یا Router؟

اینترنت وای فای/ روتر

مودم‌های ADSL خانگی که از اپراتورها خریداری می‌کنید، پکیج کاملی از روتر، سوئیچ و مودم هستند. این دستگاه‌ها هم ارتباط بین شبکه محلی شما و شبکه اینترنت را برقرار و مسیریابی می‌کنند هم سیگنال‌های دیجیتال کامپیوتر و سیگنال‌های آنالوگ را به هم تبدیل می­‌کند. پس اگر می‌خواهید یک دستگاه ADSL یا مودم روتر خریداری کنید، نیازی به نگرانی در این مورد نیست. اما اگر می‌خواهید شبکه محلی خود را به اینترنت متصل کنید نیاز دارید تا هم یک Router و هم یک دستگاه بخرید.

برای داشتن یک انتخاب درست و مقایسه دستگاه‌ها و دریافت یک راهنمای جامع در سال ۲۰۲۱ به این سایت مراجعه کنید.

سازمان‌ها و روتر

در ساختمان‌های بزرگ که ده‌ها و شاید صدها رایانه به شبکه وصل هستند، روترها هستند که به کمکشان می‌توانید سطح دسترسی افراد، حجم اینترنت مصرفی، نحوه اتصال افراد به شبکه، محدودیت‌ها یا تنظیمات امنیتی و رصد شبکه‌ را انجام دهید. در واقع روتر معمولا در شرکت‌های بزرگ مورد استفاده استا تا خانه‌های شخصی.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *