اینترنت فیبر نوری چیست و چه مزایایی دارد

آیا می‌دانید اینترنت فیبر نوری چیست؟ قطعا شما هم بارها نام اینترنت فیبر نوری را شنیده‌اید. امروزه فیبرهای نوری کاربرد‌های فراوانی دارند، که یکی از مهم‌ترین کابردهای آن انتقال اطلاعات و داده‌ها است. اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم، داده‌ها و اطلاعات شما به‌وسیله امواج نوری در کابل‌های شیشه‌ای منتقل می‌شوند. در این روش اطلاعات شما سریع‌تر و با امنیت بیشتری به مقصد می‌رسند.

اینترنت فیبر نوری چیست و چه مزایایی دارد 1

مقایسه کابل فیبر نوری و کابل مسی  

برای آنکه بگوییم فیبر نوری چیست، بیایید یک کابل فیبر نوری را با کابل‌های مسی قدیمی مقایسه کنیم.

کابل‌های قدیمی یک هسته به جنس مس دارند که عایقی پلاستیکی اطراف آن را پوشانده است. مس به دلیل رسانا بودن، جریان الکترومغناطیسی را به راحتی از خود عبور می‌دهد. در کابل‌های مسی با ایجاد یک جریان الکترومغناطیسی درون کابل، پیام مورد نظر را منتقل می‌کنند.

اما کابل‌های فیبر نوری از جنس پلاستیک مخصوصی هستند که نور درون آن طبق قوانین شکست نور حرکت می‌کند.

اینترنت فیبر نوری

برای مطالعه تخصصی‌تر در مورد نحوه حرکت نور در کابل فیبر نوری می‌توانید این صفحه را مطلاعه کنید.

اینترنت فیبر نوری چگونه کار می‌کند؟

فرض کنید می‌خواهید برای دوستتان در لندن پیامی بفرستید. شما به‌وسیله تلفن همراه هوشمندتان پیامی برای دوستتان می‌نویسید و دکمه ارسال را می‌زنید. پیام شما به‌و‌سیله کدهای صفر و یک تعریف و به صورت یک موج الکترومغناطیسی منتشر می‌شود. آنتن‌های مخابراتی این موج را دریافت می‌کنند. موج الکترومغناطیسی دریافت شده به‌وسیله‌ دستگاه‌هایی به پالس‌های نوری تبدیل می‌شوند.

حال این پالس‌ها به‌وسیله کابل‌های فیبر نوری به سمت مقصد حرکت می‌کنند. کابل‌های فیبر نوری تمام کره زمین را در بر گرفته و عمدتا در زیرزمین و در اعماق اقیانوس‌ها قرار دارند. سرانجام وقتی پیام شما به مقصد رسید توسط آنتن‌های مخابراتی دریافت می‌شود. پالس نوری حاوی پیام شما مجددا به یک موج الکترومغناطیسی تبدیل شده و منتشر می‌شود. اینگونه دوستتان در لندن پیامی که شما برایش فرستاده‌اید را دریافت می‌کند.

۳ مزیت استفاده از اینترنت فیبر نوری

حال بیایید با هم بررسی کنیم استفاده از فیبر نوری چه مزایایی برای ما دارد.

۱- پهنای باند بسیار بالا و افت کم

فیبرهای نوری پهنای باند و ظرفیت بالایی دارند. یعنی شما می‌توانید حجم زیادی از داده‌ها را با سرعت بالایی ارسال کنید. به عنوان مثال هر رشته فیبر نوری توانایی انتقال ۲۵۰۰۰ تماس تلفنی در لحظه را دارد. فیبر نوری در ارسال‌ داده‌هایی که پیوستگی آن‌ها مهم است و همچنین در فواصل طولانی بسیار اهمیت دارد.

همچنین پیام‌هایی که به‌وسیله کابل‌های فیبر نوری جابه‌جا می‌شوند کمتر ضعیف شده و کیفیت خود را حفظ می‌کنند. جالب است بدانید فیبر نوری نسبت به کابل مسی، در مسیری که تا مقصد طی می‌کند، ۱۰ برابر کمتر نیاز به تقویت و بازسازی دارد. همین امر باعث شده که فیبر نوری نسبت به کابل‌های مسی قدیمی، از نظر استفاده و نگهداری  گزینه ارزان‌تری باشند.

۲- نداشتن نویز

وقتی یک جریان الکتریکی در کابلی مسی عبور می‌کند، این جریان باعث ایجاد نویز در کابل‌های مجاور می‌شود. روش‌های مختلفی برای از بین بردن این نویز امتحان شده که هیچ کدام موثر نبوده است. اما این مشکل در کابل‌های فیبر نوری وجود ندارد. هر کابل فیبر نوری به اندازه یک تار مو است و این کابل‌ در دسته‌های بزرگی قرار می‌گیرد که هیچ کدام بر دیگری تاثیری نمی‌گذارند. بنابراین سیگنال‌ها پایدار هستند و نگرانی‌های ناشی از تضعیف، تغییر و یا از بین رفتن داده‌ها به حداقل ممکن می‌رسد .

۳- امنیت

امروزه امنیت در فضای مجازی موضوع بسیار مهمی است و برای همه اهمیت دارد. اهمیت ویژه کابل‌های فیبر نوری هم در حفظ امنیت اطلاعات مشترکین است. در کابل‌های مسی قدیمی به راحتی می‌توان با یک وسیله‌ای، پیام‌ها را رهگیری کرد و اطلاعات را به سرقت برد. اما در کابل فیبر نوری این کار بسیار دشوار است و اگر اطلاعاتی هم به سرقت برود به راحتی می‌توان آن را شناسایی کرد.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *