همه چیز درباره سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها

با فرارسیدن فصل زمستان، علاوه بر سرما، مسئله آلودگی هوا به علت سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها به یک بحث بسیار مهم تبدیل می‌شود. در این مطلب از وبلاگ خریدشارژ به بررسی صفر تا صد ماجرای سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها می‌پردازیم. با ما همراه شوید.

مقدمه

فصل زمستان در دهه اخیر علاوه بر سرما با خود مهمان ناخوانده‌ای به نام آلودگی هوا را به همراه دارد. در شرایطی که متهم ردیف اول آلودگی در سال‌های گذشته مسئله خودروهای سواری بود و عمده فعالیت‌ها به‌منظور رفع آلودگی هوا پیرامون ممنوعیت عبور و مرور برنامه‌ریزی می‌شد، شدت آلودگی در زمستان سال جاری و درحالی‌که تردد خودروها به علت ممنوعیت‌های کرونایی کمتر از سال گذشته است، این سؤال را در ذهن به وجود می‌آورد که علت اصلی آلودگی هوا در فصل زمستان کدام عامل است؟

به گزارش خریدشارژ به نقل از اقتصادآنلاین، هرساله با ورود به فصولِ سرد سال یعنی پاییز و زمستان و آغاز روند کاهش دما در کلان‌شهرهایی مانند تهران، این شهر با معضل آلودگی هوا بیش‌ازپیش دست‌به‌گریبان می‌شود، در این میان یکی از کانون‌های بزرگ انتشار آلاینده در شهر تهران نیز نیروگاه‌ها هستند که در برخی مواقع با سوزاندن مازوت به‌جای گاز باعث تشدید آلودگی هوای تهران می‌شوند.

مازوت چیست و چه خطراتی برای سلامتی انسان‌ها دارد؟

مازوت یا نفت کوره یکی از هیدروکربن‌های نفتی است که در مراحل پالایش نفت خام پس از نفتا و بنزین و نفت سفید به دست می‌آید و چون سیاه‌رنگ است به نام نفت سیاه نیز خوانده می‌شود. این ماده ارزان‌ترین ماده سوختنی برای کوره‌ها، حمام‌ها و تنور نانوایی‌ها و موتورهای دیزلی و برخی نیروگاه‌ها است؛ نفت کوره به‌عنوان نفت سنگین، نفت دریایی یا مازوت نامیده می‌شود، این سوخت به‌صورت برشی از برج تقطیر نفت خام به‌صورت محصول برج تقطیر یا باقیمانده برج تقطیر به دست می‌آید که سوختن آن از سوی نیروگاه‌‌ها و صنایع بزرگ موجب بروز بیماری‌های قلبی، عروقی و تنفسی به افراد می‌شود.

سوزاندن مازوت، عامل اصلی آلودگی هوا

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن اشاره به این نکته که مصرف سوخت مایع نظیر مازوت عامل اصلی آلودگی هوا است، گفت: «دست ما در محیط‌زیست برای تعطیلی نیروگاه‌هایی که از سوزاندن مازوت استفاده می‌کنند، بسته است زیرا در این صورت با کمبودِ شدید برق مواجه خواهیم شد.»

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در بیان اینکه درگذشته مازوت صادر می‌شد اما در حال حاضر صادرات آن به دلیل تحریم‌ها متوقف‌شده است، تأکید کرد: «در این شرایط هم مصرف نفت خامِ ۲۵ درصد پالایشگاه‌های کشور به مازوت تبدیل می‌شود که این مقدار مازوت، مازاد بر نیاز کارخانه‌ها است، به همین دلیل یا پالایشگاه‌ها باید تعطیل شوند یا اینکه اصلاً از مازوت استفاده نکنند.»

سوزاندن مازوت

اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست شامل دو ادعای اصلی است. مسئله اول اینکه علت اصلی آلودگی هوای کلان‌شهرها مصرف سوخت مایع نظیر مازوت در نیروگاه‌های تولید و برق و کارخانه‌ها بزرگ است. مسئله دوم اینکه مصرف مازوت در صنایع و نیروگاه به علت افزایش تولید مازوت و فروش نرفتن این محصول در بازارهای جهانی است.

رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، گفت، درحالی‌که نیروگاه‌ها در زمستان با افت فشار گاز با سوزاندن مازوت کار می‌کنند اما نیروگاه بعثت در تمام طول سال از مازوت استفاده می‌کند. وی همچنین مدعی شد که این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که نه‌تنها در طی فصل‌های گرم که استفاده از مازوت در این نیروگاه ممنوع بوده، بلکه به دلیل شدت آلایندگی آن برای شهر تهران، حتی در زمستان نیز استفاده از مازوت برای نیروگاه ممنوع شده است.

پیگیری محیط‌زیست تهران برای ممنوعیت سوزاندن مازوت در نیروگاه بعثت

در پاییز سال گذشته محمدهادی حیدر زاده، مدیرکل محیط‌زیست استان تهران گفته بود: با پیگیری‌های اداره کل محیط‌زیست استان تهران و هماهنگی وزارت نفت، قوه قضائیه و شرکت ملی گاز مقرر شد نیروگاه بعثت تنها از سوخت گاز استفاده کرده و استفاده از سوخت مازوت توسط آن ممنوع شد.

سعید متصدی، یکی از معاونان همین سازمان، در دی‌ماه سال گذشته گفته بود درحالی‌که بیش از ۹۰ درصد از نیروگاه‌های ایران می‌توانند از گاز برای تولید برق استفاده کنند، اما به دلیل کمبود از مازوت در آن‌ها استفاده می‌شود. به گفته مهندس متصدی، جایگزینی مازوت با گاز «به تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد صرفه‌جویی در مصرف گاز نیاز دارد».

نیروگاه بعثت بخشی از خط سرتاسری برق ایران است که در مجاورت شهرک بعثت قرار دارد. در این نیروگاه در سال ۸۶ بازسازی‌ها و نوسازی‌های گسترده‌ای انجام شد که ازجمله یکی از اهداف آن راه‌اندازی سیستم‌های جدید برای حذف مصرف گازوئیل و جایگزینی آن با گاز طبیعی بود.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *