بانک‌ها ملزم به ارائه خدمات سامانه صیاد از طریق دستگاه‌های خودپرداز شدند

بانک مرکزی در راستای گسترش و سهولت دسترسی به خدمات سامانه صیاد (پیچک) برای انجام امور ثبت، تأیید و انتقال چک‌های جدید صیادی، شبکه بانکی کشور را به ارائه این خدمات از طریق دستگاه‌های خودپرداز و کیوسک‌های بانکی ملزم کرده است.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، با توجه به ابلاغیه اخیر این بانک، بانک‌ها در تلاش‌اند خدمات ثبت، تأیید و انتقال چک‌های بنفش‌رنگ با عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، تأیید و انتقال آن در سامانه صیاد است» را از طریق خودپردازها و کیوسک‌های خود ارائه دهند.

بر این اساس، نحوه دریافت خدمات سامانه صیاد از طریق خودپردازها به شرح ذیل است:

نحوه استفاده صادرکنندگان چک از خدمات خودپرداز

صادرکننده چک می‌تواند با در اختیار داشتن یکی از کارت‌های بانکی صادرشده از سوی بانکی که دسته‌چک او را صادر کرده، به خودپرداز بانک مذکور مراجعه کرده و پس از طی فرایند احراز هویت (ورود اطلاعات رمز اول کارت) و مراجعه به منوی ثبت چک، با واردکردن اطلاعات شناسه صیادی ١۶ رقمی مندرج در برگه چک که قصد صدور آن را دارد و مشاهده اطلاعات اولیه ثابت چک، نسبت به ثبت صدور چک با واردکردن اطلاعات تاریخ، مبلغ و مشخصات ذی‌نفع چک اقدام کند.

به‌عنوان‌مثال چنانچه دسته‌چک از سوی بانک x صادر شده باشد، متقاضی صدور چک (صادرکننده چک) می‌تواند با استفاده از کارت‌بانکی صادره از بانک x و مراجعه به خودپرداز بانک یادشده نسبت به ثبت صدور چک اقدام کند.

خدمات سامانه صیاد

نحوه استفاده گیرندگان چک از خدمات خودپرداز

گیرنده چک می‌تواند با در اختیار داشتن یکی از کارت‌های بانکی و مراجعه به خودپرداز (شرط یکسان بودن بانک صادرکننده کارت و ارائه‌دهنده خودپرداز الزامی است)‌ و پس از طی فرایند احراز هویت (ورود اطلاعات رمز اول کارت) و مراجعه به منوی تأیید دریافت/انتقال چک، با واردکردن اطلاعات شناسه صیادی ۱۶ رقمی مندرج در برگه چک دریافتی و مشاهده اطلاعات چک ثبت‌شده به نفع خود، عملیات تأیید دریافت چک/انتقال چک به شخص ثالث را انجام دهد.

به‌عنوان‌مثال چنانچه متقاضی تأیید چک به خودپرداز بانک x برای انجام عملیات تأیید/انتقال مراجعه می‌کند، الزاماً با استفاده از کارت‌بانکی صادرشده توسط بانک x می‌تواند نسبت به تأیید یا انتقال چک اقدام کند. این عملیات می‌تواند در خصوص هر چک صادرشده از شبکه بانکی انجام پذیرد.

در پایان خاطرنشان می‌سازد خدمات یادشده به‌زودی توسط بانک‌ها از طریق خودپردازها و کیوسک‌های بانکی به عموم مردم ارائه خواهد شد.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *