مصرف منصفانه اینترنت یا FUP چیست؟

احتمالا واژه‌ی مصرف منصفانه اینترنت تا کنون به گوش شما نیز خورده است. در چند سال اخیر در هنگام خرید اینترنت علاوه بر سرعت اینترنت عددی تحت عنوان آستانه‌ی مصرف منصفانه یا (Fair Usage Policy) نیز از سوی isp ها به کاربر اعلام می‌شود که این عدد با توجه به isp یا ارائه دهنده‌ی اینترنت شما می‌تواند متفاوت باشد. اگر میخواهید بدانید مصرف منصفانه اینترنت چیست و چگونه محاسبه می‌شود در ادامه با ما همراه باشید.

مصرف منصفانه اینترنت

کمیسیون تنظیمات مقررات رادیویی، در سال ۹۶ جدول تعرفه‌های جدید اینترنت ADSL و فیبر نوری ایران را اعلام کرد که در این مصوبه حداکثر قیمت مجاز برای ارائه‌ی اینترنت توسط isp ها بر مبنای سرعت اینترنت و برای حجم نامحدود مشخص شده بود. این در حالی بود که تا پیش از این زمان اینترنت‌ها اغلب به صورت حجمی و بر مبنای حجم ماهانه یا سالانه‌ی ارائه شده به کاربر قیمت گذاری می‌شدند.

با اعلام تعرفه‌های جدید از سوی کمیسیون تنظیمات مقررات رادیویی و تغییر مدل اینترنت در ایران و رفتن از مدل اینترنت حجمی به سوی مدل اینترنت غیرحجمی، بحث مصرف منصفانه اینترنت نیز مطرح شده و توسط ارائه دهندگان اینترنت پیاده سازی شد. اما آستانه‌ی مصرف منصفانه چیست و این طرح چه تفاوتی با اینترنت حجمی دارد؟

آستانه‌ی مصرف منصفانه اینترنت چیست؟

چون در جدول منتشر شده توسط کمیسیون تنظیمات مقررات رادیویی هیچ صحبتی از حجم نشده بود، بسیاری از کاربران این تصور را داشتند که دیگر حجم مصرف اینترنت اهمیت ندارد و مدل اینترنت به صورت نامحدود پیاده‌سازی می‌شود. اما در آن زمان نیز در توضیحات وزیر ارتباطات و مدیران کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی؛ صراحتا صحبت از تعیین سقف مصرف منصفانه اینترنت شده بود که مطابق آن هر کاربر یک حجم مصرف ترافیک اینترنت دارد.

اما چه کسی این حجم را تعیین می‌کند؟ قرار بر این بود که اپراتورهای اینترنت در تعرفه‌ها و سرویس‌های خود براساس یک مدل رقابتی؛ سقف مصرف ترافیک هر کاربر روی سرعت‌های مختلف را تعیین کنند. بنابراین؛ یک ترافیک مشخص اعلام نشده است و این عدد به صورت شناور از یک اپراتور تا اپراتور دیگر تغییر می‌کند.

مصرف منصفانه اینترنت با مدل حجمی چه تفاوتی دارند؟

اما تفاوت اصلی مصرف منصفانه اینترنت با اینترنت‌های حجمی سابق به زمان پس از مصرف آن برمی‌گردد. در مدل حجمی پس از مصرف حجم تعیین شده توسط کاربر اینترنت توسط ارائه دهنده قطع می‌شد و کاربر ملزم به خریداری حجم اضافه بر روی سرویس خود بود. اما در مدل جدید، اپراتور ارائه دهنده خدمات اینترنت مجاز است که پس از عبور مشترک از آستانه مصرف منصفانه، نسبت به اعمال سیاست استفاده منصفانه و کاهش سرعت کاربر تا حداقل سرعت ۱۲۸ کیلوبیت برثانیه اقدام کند و یا آنکه براساس اطلاع رسانی‌های قبلی انجام شده به کاربر و اخذ تاییدیه های مربوطه از وی، نسبت به فروش حجم اضافه ترافیک بین الملل و داخلی اقدام کند.

مصرف منصفانه اینترنت

درهمین حال سقف تعرفه هر گیگابایت ترافیک بین الملل برای فروش حجم اضافه، ۲ هزار تومان درنظر گرفته شده و براساس مصوبه قبلی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات (شماره ۲۵۱) ، اپراتور اینترنت موظف است تا نسبت به اعمال سقف تعرفه ترافیک داخلی، به میزان ۵۰ درصد سقف تعرفه ترافیک بین الملل اقدام کند. هر اپراتور اینترنت باید این تعرفه را رعایت کند و دیگر تفاوتی نمی‌کند که کاربر از کدام سرویس یا اپراتور استفاده می‌کند. 

یکی دیگر از تمایزهای اینترنت مصرف منصفانه؛ تضمین کیفیت و سرعت خط از سوی اپراتورها است. طبق این طرح اپراتورهای اینترنت موظف هستند در ۹۵ درصد اوقات، سرعت توافق شده با کاربر را ارایه بدهند و در ۵ درصوت اوقات می‌توانند تا نیمی از سرعت تعیین شده را سرویس بدهند.

همچنین این مصوبه اپراتورهای اینترنت را ملزم کرده تا درهمه سطوح جدول و در تمامی طرحهای تنظیمی خود نسبت به تفکیک و ارائه حجم ترافیک بین الملل از داخل، به نحوی اقدام کند که آستانه استفاده منصفانه ترافیک داخل حداقل ۲ برابر آستانه استفاده منصفانه ترافیک بین الملل باشد.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *