مقایسه اینترنت VDSL و ADSL

اوایل اسفندماه سال ۱۳۹۷ شرکت مخابرات از سرویس اینترنت VDSL رونمایی کرد و ارایه سرویس آن در برخی مناطق تهران آغاز شد. در سال ۹۹ نیز آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، از شروع عملیات اجرایی ارتقای اینترنت خانگی از ADSL به VDSL خبر داد. اما سوالی که از همان زمان برای بسیاری از کاربران ایجاد شد این بود که اینترنت VDSL چیست و چه تفاوتی با ADSL دارد؟ در این مطلب به معرفی و بررسی VDSL و تفاوت‌های آن با ADSL می‌پردازیم.

مقایسه اینترنت VDSL و ADSL

اینترنت ADSL چیست؟

کلمه ADSL در واقع مخفف عبارت Asymmetric Digital Subscriber Line است که یکی از فناوری‌های اصلی زیرشاخه اتصال‌های DSL محسوب می‌شود. خط مشترک دیجیتال نامتقارن که به‌ اختصار ADSL نامیده می‌شود، در هنگام فراهم کردن سرعت دانلود و آپلود به شکل نامتقارن عمل می‌کند. ADSL یکی از رایج‌ترین شیوه‌های استفاده از اینترنت، مخصوصا در ایران محسوب می‌شود. ADSL با توجه به‌ سرعت قابل ارائه، می‌تواند نیاز اغلب مصرف‌کنندگان خانگی را برطرف کند؛ هرچند با توجه به فاصله کاربر از مرکز ارائه دهنده خدمات اینترنت، ممکن است سرعت دانلود و آپلود شما با یکدیگر متفاوت باشد.

سرعت دانلود ADSL تا ۸ مگابیت در ثانیه می‌رسد. هرچند امروزه اکثر سرویس‌های ارائه‌ شده از طرف ISP ها سرویس +ADSL2 است. با استفاده از اینترنت +ADSL2 می‌توانید از حداکثر سرعت دانلود ۲۴ مگابیت بر ثانیه و حداکثر ســرعت آپلود ۱ مگابیت بر ثانیه بهره‌مند شوید.

اینترنت VDSL چیست؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که VDSL همان اینترنت فیبر نوری است، در حالی که کلمه VDSL در واقع مخفف عبارت Very-high-bitrate Digital Subscriber Line و نسل جدیدی از فناوری DSL بر روی بستر کابل‌های شبکه است. VDSL نمونه دیگری از فناوری اتصال به اینترنت است که از همان خط مشترک دیجیتال مـشابه با ADSL برای نقل و انتقال سیگنال اینترنت استفاده می‌کند. اما فناوری آن در مقایسه با ADSL جدیدتر است. امروزه در بسیاری از مناطق این سرویس در دسترس است.

مقایسه اینترنت VDSL و ADSL

VDSL با استفاده از بازه فرکانسی 25KHZ تا 12MHz، قادر به ارائه سرعت دانلود تا ۵۲ مگابیت در ثانیه و همچنین سرعت آپلود تا ۱۶ مگابیت بر ثانیه است که به‌ مراتب بیشتر از اینترنت ADSL است. همچنین نسل دوم سرویس VDSL یا VDSL2، با افزایش بازه فرکانسی تا  30MHz، می‌تواند سرعت دانلود و آپلود را تا 100Mbps نیز افزایش دهد.

مقایسه اینترنت VDSL و ADSL

همانطور که گفتیم بسیاری از افراد VDSL را با اینترنت فیبر نوری اشتباه می‌گیرند در حالی که VDSL نیز مانند ADSL توسط کابل‌های مسی ارائه می‌شود. با این حال شاید بتوان تفاوت اصلی این دو سرویس را در سرعت انتقال اطلاعات و فاصله‌ی آن‌ها با مرکز مخابراتی دانست. همچنین مودم‌های اینترنت VDSL نیز با ADSL تفاوت دارند و در صورتی که قصد ارتقای اینترنت خود از ADSL به VDSL را داشته باشید، باید به فکر تهیه مودم آن نیز باشید.

 اولین تفاوت ADSL با VDSL این است که اولی از خطوط تلفن ثابت شهری برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند در حالی که VDSL بر بستر‌های کابل است و نیاز به کابل‌کشی و نصب کابل شبکه جداگانه از مرکز مخابرات تا خانه شما دارد. هرچند بر خلاف فیبر نوری نیازی به تغییر کابل کشی داخل منازل نیست.

همانطور که اشاره کردیم، VDSL می‌تواند در مقایسه با ADSL تا سه برابر سرعت دانلود بالاتری را فراهم کند. نکته‌ی مهم دیگر درمورد این فناوری، به سرعت آپلود آن برمی‌گردد که در اینترنت‌های VDSL تا ۱۰ برابر بیشتر از ADSL است.

مقایسه اینترنت VDSL و ADSL

فناوری‌های VDSL و ADSL هردو به‌منظور رساندن اینترنت به کاربر از سیم‌های مسی استفاده می‌کنند. سرعتی که از اینترنت ADSL دریافت می‌کنید به فاصله‌تان از مرکز مخابراتی بستگی دارد و هرچه فاصله‌ی شما دورتر باشد، اینترنتی که دریافت می‌کنید نیز کیفیت کمتری دارد و برعکس. در اینترنت VDSL نیز فاصله‌ی شما از مرکز مخابراتی روی کیفیت اینترنت تاثیر می‌گذارد، اما برای دریافت اینترنت VDSL باید فاصله کمتری با مرکز ارائه دهنده‌ی سرویس داشته باشید.

به طور کلی می‌توان گفت اگر تنها استفاده‌ی شما از اینترنت برای کارهای روزمره مانند وب‌گردی، بررسی ایمیل و مشاهده‌ی شبکه‌های اجتماعی است،‌ اینترنت ADSL می‌تواند به خوبی کار شما را راه بیاندازد. اما اگر از اینترنت برای کارهایی مانند استریم کردن، انجام بازی‌های آنلاین یا برگزاری جلسات ویدئویی استفاده می‌کنید، شاید VDSL انتخاب مناسب‌تری برای شما باشد، به‌خصوص اگر اینترنت فیبر نوری در منطقه‌ی شما ارائه نمی‌شود.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *