وای فای چیست و چگونه کار می‌کند؟

بسیاری از افرادی که ساعت‌های زیادی را در اینترنت سپری می‌کنند، با کلمه وای فای آشنا هستند، اما شاید ندانند که درواقع WiFi چیست. Wi-Fi با معرفی اتصالات بی‌سیم پرسرعت بین دستگاه‌ها، روش استفاده ما از اینترنت را تغییر داد. این احتمال وجود دارد که شما به لطف اتصال Wi-Fi به این مطلب دسترسی داشته باشید. در این مطلب از وبلاگ خریدشارژ به بررسی تکنولوژی WiFi می‌پردازیم و طرز کار آن را شرح می‌دهیم.

وای فای چیست؟

ممکن است تعجب کنید که بسیاری از مردم درواقع نمی‌دانند که وای فای یک نام اختصاری است. نگرش‌های متفاوتی در این مورد وجود دارد اما تعریف موردقبول آن در جامعه فناوری این است که WiFi مخفف عبارت Wireless Fidelity است. وای فای تکنولوژی‌ای است که از امواج رادیویی برای اتصال به شبکه استفاده می‌کند.

یک اتصال وای فای با استفاده از یک آداپتور بی‌سیم در مجاورت یک روتر بی‌سیم به شبکه وصل شده و به کاربران امکان دسترسی به سرویس‌های اینترنتی را می‌دهد. WiFi اتصال بی‌سیم به دستگاه‌های خود را با انتشار فرکانس بین 2.4GHz – 5GHz، بر اساس مقدار داده‌ها در شبکه فراهم می‌کند.

وای فای

گرچه معمولاً از WiFi برای دسترسی به اینترنت در دستگاه‌های قابل‌حمل مانند تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها یا لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شود اما در حقیقت از WiFi برای اتصال به روتر یا نقطه دسترسی دیگری استفاده می‌شود که به‌نوبه خود دسترسی به اینترنت را فراهم می‌کند. تکنولوژی WiFi فراهم‌کننده اتصال بی‌سیم به دستگاه رابط شما به اینترنت است، نه خود اینترنت. همچنین امکان دسترسی به شبکه محلی دستگاه‌های متصل را فراهم می‌کند، به همین دلیل است که می‌توانید از طریق این تکنولوژی تصاویری را چاپ کنید یا به یک منبع ویدیویی از دوربین‌های متصل به WiFi دسترسی پیدا کنید و یا داده انتقال دهید.

همه این‌ها در حالتی است که اصلاً نیازی به اتصال فیزیکی با سیم وجود ندارد. تکنولوژی WiFi به‌جای استفاده از اتصالات سیمی مانند اترنت، از امواج رادیویی برای انتقال اطلاعات در فرکانس‌های خاص استفاده می‌کند که این فرکانس‌ها به‌طورمعمول 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز هستند.

وای فای چگونه کار می‌کند؟

یک شبکه وای فای مانند تلفن‌های همراه، از امواج رادیویی برای انتقال اطلاعات در یک شبکه استفاده می‌کند. رایانه باید شامل یک آداپتور بی‌سیم باشد که داده‌های ارسال‌شده به سیگنال رادیویی را ترجمه کند. این سیگنال از طریق یک آنتن به یک رمزگذار شناخته‌شده به‌عنوان روتر منتقل خواهد شد. پس از رمزگشایی، داده‌ها از طریق یک اتصال اترنت سیمی به اینترنت ارسال می‌شوند.

مودم چیست؟

مودم راه ورود شما به شبکه‌ی جهانی وب است. در روزگار قدیم، مودم‌ها دستگاه‌های خارجی بزرگ و سنگینی بودند که لازم بود خط تلفن را به آن‌ها وصل کنید. زمانی که در اوایل دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی، اینترنت رشد کرد و استفاده از آن در خانه‌ها رایج شد، مودم‌ها به دو شکل کارت‌های داخلی برای کامپیوترهای دسک‌تاپ و آداپتورهای USB برای لپ‌تاپ‌ها درآمدند. پیدایش اینترنت کابلی پهن‌باند که سرعت‌های بالاتر از ۵۶ کیلوبیت در ثانیه را ممکن می‌کرد، باعث شد سروکله‌ مودم‌های خارجی دوباره در اوایل قرن بیست و یکم پیدا شود. مودم‌هایی که امروز هنوز هم از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

وای فای

اتصال به وای فای از طریق مودم

یک مودم وای فای دستگاهی است که قادر به اتصال به یک شبکه بی‌سیم است. هنگامی‌که کامپیوتر خود را به یک مودم بی‌سیم متصل می‌کنید، می‌توانید به اینترنت دسترسی داشته باشید. برخی از مودم‌های وای فای مجهز به قابلیت‌های مسیریابی می‌باشند که می‌توانند بی‌سیم یا سیمی ‌باشند و یا هر دو.

انواع مودم وای فای

امروزه انواع مودم وای فای در بازار موجود هستند. برخی از آن‌ها مجهز به آنتن داخلی و برخی دیگر برای تقویت برد دستگاه دارای یک، دو، سه و چهار آنتن خارجی می‌باشند. از انواع دیگر مودم وای فای می‌توان به مودم وای فای با پورت LAN اشاره کرد. این مودم وای فای علاوه بر قابلیت اتصال وای فای، می‌تواند از طریق کابل پورت LAN نیز به دستگاه متصل شود. تعداد پورت‌ها می‌تواند یک، چهار و هشت پورت باشد که بر اساس نیاز کاربران متفاوت هستند. مودم ADSL، مودم سیم‌کارت خور، مودم وای فای تک آنتن، دو، سه و چهار آنتن و مودم‌های وای فای با پورت LAN از انواع دیگر مودم وای فای هستند.

مودم چگونه کار می‌کند؟

مودم درگاهی برای اتصال به خط تلفن خانه شما دارد. کابل تلفن معمولاً به جعبه‌ی تقسیمی منتهی می‌شود که در بخش بیرونی خانه روی دیوار نصب شده است. کابل دیگری این جعبه‌تقسیم را به نزدیک‌ترین پست شبکه‌ی مخابراتی متصل می‌کند.

بنابراین داده‌های اینترنتی از پست شبکه‌ی مخابراتی به جعبه‌تقسیم خانه شما و درنهایت به مودم می‌رسند. پس‌ازآن، خروجی بستگی به نوع مودم شما دارد. برخی مدل‌ها تنها یک پورت اترنت (Ethernet) مربعی شکل دارند. ولی در اکثر مودم‌ها حداقل چهار عدد از این پورت‌ها وجود دارد.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *