وضعیت هوای تهران: جنوب غربی متحمل دریافت بیشترین ذرات

به گزارش خریدشارژ به نقل از ایسنا درباره وضعیت هوای تهران، دکتر محمدصادق حسنوند، عضو هیئت‌علمی دانشکده بهداشت و پژوهشکده محیط‌زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران در وبینار بررسی وضعیت هوای تهران؛ روند تغییرات کیفیت هوا، کمی سازی اثرات و برنامه‌های پیشنهادی«آلودگی هوا را یکی از معضلات جهانی دانست و گفت: بر اساس آخرین گزارش‌های منتشرشده در سال ۲۰۲۰ تعداد ۸۰ میلیون نفر از مردم جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که غلظت آلایندگی آن بالاتر از حد استاندارد است.

به گزارش ایسنا، ‌بنابر پیش‌بینی‌های انجام شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، در صبح امروز (۱۷ آذرماه) با توجه به انباشت آلاینده‌ها طی ساعات گذشته وضعیت هوای تهران ناشی از شرایط پایدار همراه با وارونگی و سکون جو و همزمان با افزایش ترافیک صبحگاهی، کیفیت هوا در بیشتر مناطق در محدوده ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، حدود ۷ میلیون مرگ‌ومیر در جهان منتسب به هوای آلوده آزاد و هوای فضای داخل مسقف است، اظهار کرد: بر اساس آمارها حدود ۴ میلیون مورد مرگ‌ومیر سالانه دنیا مربوط به هوای آلوده می‌شود و سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۳ عامل آلودگی هوا را در گروه اول علت ابتلای مردم به سرطان ریه طبقه‌بندی کرد.

وضعیت هوای تهران

وضعیت هوای تهران

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای پژوهشکده محیط‌زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران در رابطه با وضعیت هوای تهران، با بیان اینکه این مرکز، مطالعاتی را در زمینه وضعیت هوای تهران از سال ۸۹ تا ۹۹ اجرایی کرده است، گفت: تعیین وضعیت کیفیت هوای آزاد در شهر تهران طی یک دهه منتهی به سال ۹۹، مقایسه مقادیر غلظت آلاینده‌های هوای آزاد در شهر تهران با حدود رهنمودی و استاندارد، برآورد تعداد موارد مرگ‌ومیر منتسب به آلاینده‌های هوای آزادشهر تهران، برآورد تعداد سال‌های ازدست‌رفته به‌واسطه مرگ منتسب به آلاینده‌های هوای آزاد در تهران و برآورد خسارات اقتصادی مرتبط با سلامت ناشی از مواجهه با آلودگی هوا در تهران بوده است.

وی ادامه داد: نتایج مطالعات ما در زمینه تغییرات وضعیت هوای تهران و تغییرات غلظت ذرات PM۲.۵ هوای آزاد از سال ۱۳۹۰ تا پایان سال ۹۹ نشان می‌دهد که تغییرات غلظت این ذرات روند منطقی ندارد، به‌گونه‌ای که از ۹۰ تا ۹۴ روند کاهشی داشته است، ولی از ۹۵ تا ۹۶ روند افزایشی می‌شود و در سال ۹۷ به دلیل بارش‌های خوب در شهر تهران میانگین غلظت این ذرات کاهش یافت و مجدداً از سال ۹۸ تا ۹۹ روند افزایش این ذرات را شاهدیم.

به گفته وی، در همه این سال‌ها ازنظر میزان این ذرات اختلاف فاحشی با استانداردهای ملی و سازمان بهداشت جهانی داشتیم و وضعیت کشور نزدیک به این استانداردها نبوده است. میزان غلظت ذرات PM۲.۵ در شهر تهران در سال ۹۹ حدود ۳۰ میکروگرم بر مترمکعب بوده که ۶ برابر رهنمون سازمان بهداشت جهانی است.

وی به بیان وضعیت پراکندگی این ذرات در مناطق مختلف شهر تهران پرداخت و اظهار کرد: میانگین غلظت در مناطق جنوب و جنوب غربی شهر تهران حدود ۴۰ میکروگرم است، درحالی‌که در مناطق یک، دو و سه شهر تهران میانگین غلظت ۱۹ میکروگرم بر مترمکعب است. این گفته به این معنی است که افرادی که در مناطق جنوب غربی و مرکزی تهران زندگی می‌کنند، دو برابر بیشتر از افرادی که در مناطق بالاتر زندگی می‌کنند، با این ذرات مواجهه دارند.

وی یادآور شد: بر اساس تقویم میانگین آلودگی در شهر تهران، در مقایسه با رهنمود جدید سازمان بهداشت جهانی، میانگین ۲۴ ساعته ذرات PM۲.۵ کشور در هر منطقه‌ای باید کمتر از ۱۵ میکروگرم بر مترمکعب باشد و حداکثر ۳ تا ۴ روز بالاتر از ۱۵ میکروگرم بر مترمکعب باشد، ولی نتایج تحقیقات ما نشان داد که در شهر تهران در سال ۹۹ تنها ۲۷ روز میانگین غلظت کمتر از ۱۵ بوده است. وی اضافه کرد: علاوه بر آن بیش از ۳۲۰ روز میانگین غلظت این ذرات در تهران بالاتر از رهنمود سازمان بهداشت جهانی بوده است، ۳۰ روز از سال این غلظت بالای ۷۵ میکروگرم بر مترمکعب بوده که بالاترین سطح است.



دیدگاه‌ها (۲ دیدگاه)



دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *