مراحل پیگیری مزاحمت تلفنی را می‌دانید؟

پیگیری مزاحمت تلفنی بر خلاف آن چه ممکن است تصور شود امکان‌پذیر و سریع است. مزاحمت تلفنی یکی از آزاردهنده‌ترین روش‌های مزاحمت است که متأسفانه هنوز هم توسط افرادی بی‌فرهنگ انجام می‌شود؛ اما خبر خوب این است که مزاحمت تلفنی یک جرم محسوب شده و قابل‌پیگیری است. در این مطلب از وبلاگ خریدشارژ به بررسی مراحل شکایت از مزاحمان تلفنی می‌پردازیم.

مقدمه

برای شما هم پیش‌آمده که شخصی از طریق شماره موبایلتان مزاحم شما شده باشد و باعث سلب آرامشتان شده ولی نمی‌توانستید آن‌ را پیگیری کنید یا از خودتان می‌پرسید این شماره تلفن مال کجاست؟ ولی به نتیجه‌ای نمی‌رسید. برای پیگیری مزاحمت تلفنی اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارد اما بسیاری از آن‌ها غیرقانونی هستند و باعث دردسر بیشتری برای شما می‌شوند. اما خوشبختانه روش‌های قانونی و معتبر زیادی برای پیگیری مزاحمت تلفنی وجود دارد.

مزاحمت تلفنی چیست؟

مزاحمت تلفنی عبارت است از اینکه فردی با استفاده از تلفن یا سایر وسایل مخابراتی، بدون جهت ضمن اشغال خط تلفن متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی، موجبات اذیت و آزار و سلب آسایش طرف دیگر را فراهم کند.

آیا مزاحمت تلفنی جرم محسوب می‌شود؟

طبق ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی: «هرگاه کسی به‌وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد «در باب مقررات خاص قانون شرکت مخابرات باید خاطرنشان کرد به‌موجب ماده واحده اصلاح تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون تأسیس شرکت مخابراتی ایران مصوب سال ۱۳۳۶: «هر کس وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد یا با عمد و سوءنیت ارتباط دیگری را مختل کند بار اول پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه‌های مربوطه خواهد بود.»

پیگیری مزاحمت تلفنی

درنتیجه بر اساس ماده ۶۴۱ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، مزاحمت تلفنی علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، به حبس از یک تا ۶ ماه منجر خواهد شد. بر اساس قانون اصلاح تبصره ۲ ماده ۱۲ قانون تأسیس شرکت مخابرات ایران مصوب ۱۳۵۰، هرکس وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد، یا به‌عمد و سوءنیت ارتباط دیگری را مختل کند، برای بار اول پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت یک هفته همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم هزینه‌های مربوط خواهد بود.

برای بار دوم پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم تقاضای مشترک و پرداخت هزینه‌های مربوطه خواهد بود و برای بار سوم شرکت ارتباط تلفنی وی را به‌طور دائم قطع و اقدام به جمع‌آوری منصوبات تلفن کرده و ودیعه مربوط به مشترک را پس از تسویه‌حساب مسترد خواهد کرد.

در ادامه به روش‌های پیگیری مزاحمت تلفنی می‌پردازیم.

روش شکایت از مزاحم تلفنی از طریق دادسرا و مخابرات

اگر شما نیز از شاکیان جرم مزاحمت تلفنی هستید می‌توانید موضوع را از سوی شرکت مخابرات بررسی کنید و یا در قالب شکوائیه، شکایتی را در دادسرایی که مزاحمت در آنجا به وقوع پیوسته تنظیم کید و خواستار پیگیری آن شوید.

اولین کاری که باید برای پیگیری مزاحمت تلفنی انجام دهید این است که مزاحمت تلفنی ایجادشده را به مخابرات نزدیک زندگی‌تان اطلاع دهید تا آن‌ها تشخیص دهند که جرم است یا خیر، چون در بعضی از مواقع مردم با یک تماس اشتباهی فکر می‌کنند که مزاحم تلفنی دارند.

وقتی‌که مزاحمت آن تائید شد شما باید فرم درخواست کشف مزاحمت تلفنی را بگیرید کامل کنید و تحویل اداره مخابرات دهید. بعدازاین که شما فرم را تحویل اداره مخابرات دهید برای شما نرم‌افزاری فعال می‌شود و سپس به شما یک سری آموزش‌ها داده می‌شود که هر وقت فرد مزاحم با شما تماس گرفت کد مخصوص را وارد کنید تا با این کار شماره مزاحم ثبت شود. در این صورت طی ۲۴ ساعت فرد شناسایی می‌‌شود و از طرف اداره مخابرات با او تماس گرفته و برایش اخطاریه ارسال می‌‌شود.

ثبت شکایت از طریق شرکت همراه اول

در سایت رسمی همراه اول نوشته شده است که: «مشترکین تلفن همراه که مزاحم تلفنی دارند می‌توانند برای پیگیری مزاحمت تلفنی به مراکز تلفن ثابت (ارائه‌دهنده خدمات خاص همراه اول در تهران) و ادارات مشترکین (سایر استان‌ها) مراجعه کرده و با ارائه اصل کارت شناسایی معتبر (گواهینامه، پاسپورت، شناسنامه، کارت ملی) و تکمیل فرم مربوطه جهت پیگیری اقدام نمایند».

این مجازات به ترتیب شامل هشدار، قطع یک هفته، قطع یک‌ماهه، قطع سه‌ماهه و درنهایت لغو اشتراک و ارسال پرونده به مراجع قضایی است. شما همچنین می‌توانید برای پیگیری مزاحمت تلفنی با شماره‌گیری ۹۹۹۰ با گوشی همراه و شماره‌گیری ۰۹۹۹۰ با تلفن ثابت، مزاحمت را گزارش کرده و پیگیری نمایید.

ثبت شکایت از مزاحم تلفنی همراه اول به دادگاه

سپس در دادگاه حکم صادر می‌‌شود و این حکم به طرفین ابلاغ می‌گردد اگر اعتراضی داشتند ‌می‌توانند ظرف ۲۰ روز اعلام کنند اگر اعتراض وارد بود در این صورت پرونده به دادگاه تجدیدنظر فرستاده می‌شود و مجدداً رسیدگی می‌‌شود، رأی صادره از این دادگاه قطعی و غیرقابل‌اعتراض است.

ثبت شکایت از طریق شرکت ایرانسل

روش اول، پیگیری مزاحمت تلفنی و شکایت از مزاحمت تلفنی ایرانسل از طریق نمایندگی‌ها یا دفاتر امور مشترکین ایرانسل است. اگر خود شما خط ایرانسل دارید و با سیم‌کارت ایرانسل برای شما مزاحمت ایجادشده به دفاتر امور مشترکین ایرانسل مراجعه کنید فرم مربوط به شکایت را کامل کنید و تحویل همان دفتر دهید.

اما اگر خط همراه شما ایرانسل نیست اما از طریق خط ایرانسل برای شما ایجاد مزاحمت شده لازم است برای پیگیری مزاحمت تلفنی به دفاتر امور مشترکین اپراتور سیم‌کارت خودتان مراجعه کنید. در این صورت این موضوع با همکاری دفتر مربوطه و شرکت ایرانسل پیگیری خواهد شد.

ثبت شکایت از مزاحم تلفنی ایرانسل به دادگاه

پیگیری مزاحمت تلفنی و شکایت از مزاحمت تلفنی ایرانسل مانند همراه اول است و تمام راه‌های طی شده آن در دادگاه یکسان است.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *