کد شهاب و هرآنچه که باید درباره‌ی آن بدانید

کد شهاب (شناسه‌ی هویت الکترونیکی بانکی) چیست، چه تاثیری در معاملات بانکی دارد و چگونه باید آن را دریافت کرد؟ در این مطلب به آن چه که باید درباره‌ی کد شهاب بدانید میپردازیم.

با توجه به بخشنامه بانک مرکزی، از پنجم بهمن ‌ماه سال جاری تراکنش‌های بانکی فاقد کد شهاب در سامانه‌ی بانکی برگشت می‌خورند؛ درواقع افراد حقیقی و حقوقی که اطلاعات کامل هویتی خود را به بانک اظهار نکرده باشند، نمی‌توانند از این خدمت استفاده کنند اما کد شهاب چیست و چه کسانی باید برای گرفتن آن اقدام کنند؟

کد شهاب

کد شهاب چیست؟

کد شهاب شناسه هویت الکترونیکی بانکی است. برای هر مشتری بانکی یک شناسه هویتی منحصر به فرد توسط سامانه نهاب تعریف می‌شود‌. در واقع کد شهاب ابزاری برای احراز هویت مشتریان در نظام بانکی منطبق با مقررات مبارزه با پولشویی و به منظور ساماندهی وضعیت حساب‌های بانکی و ایجاد شفافیت بر اساس زیرساخت سامانه جامع نهاب است؛ برخورداری از شناسه شهاب برای تمامی افرادی که در سیستم بانکی کشور حساب بانکی دارند و برای دسترسی به خدماتی از جمله استفاده از سیستم پرداخت، نقل و انتقال وجه، هویت سنجی دسته چک و سامانه‌های ملی پرداخت از جمله ساتنا، پایا و چکاوک ضروری است.

کد شهاب یک شناسه‌ی یکتا در سیستم بانکی کشور است که مشتریان را در همه بانک‌ها شناسایی می‌کند و با این ابزار دیگر احتیاجی به احراز مجدد هویت و استعلام مشخصات فردی مشتری نیست، در واقع این کد به صورت اختصاصی و یکتا برای هر مشتری در نظام بانکی صادر می‌شود و در تمامی بانک‌ها به صورت یکسان تعریف می‌شود که همین مسئله باعث می‌شود تا متصدیان شعب بانک بتوانند مشتری را در همه بانک‌ها شناسایی و عملیات احراز هویت را انجام دهند.

اما یکی از مهم ترین سوالاتی که با اعلام خبر لزوم دریافت شناسه شهاب با رفع نواقص اطلاعات هویتی توسط بانک مرکزی برای مردم پیش می‌آید، وضعیت حساب‌های  بانکی و لزوم حضورشان در شعبه بانک برای اطلاع از وضعیت اطلاعات هویتی حساب بانکی و برخورداری از کد شهاب است. همین موضوع می‌تواند باعث حضور غیر ضروری بسیاری از مشتریان که اطلاعات هویتی کاملی نیز دارند در شعب بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری و ایجاد ازدحام در این وضعیت کرونایی کشور شود؛ به همین دلیل اگر برای شما نیز این سوال به وجود آمده که آیا شما هم نیاز به دریافت کد شهاب دارید و برای دریافت کد شهاب چه باید بکنید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

چه کسانی باید برای دریافت کد شهاب اقدام کنند؟

طبق بخشنامه‌ی بانک مرکزی داشتن کد شهاب برای تمامی افراد دارای حساب بانکی ضروری محسوب شده و به منزله‌ی احراز هویت شما در سیستم بانکی است. این کد صرفا به افرادی تعلق می‌گیرد که اطلاعات کامل هویتی خود را به بانک ارائه داده باشند. بنابراین اگر شما نیز در هنگام افتتاح حساب و یا پس از آن اطلاعات کامل هویتی از جمله کد ملی، شماره شناسنامه، آدرس محل سکونت، شماره تماس، شغل و… را در برگه‌های بانکی تکمیل و در اختیار بانک قرار داده باشید دیگر نیازی به حضور در شعبه‌ی بانک برای دریافت کد شهاب ندارید و این شناسه به صورت خودکار برای شما در نظام بانکی صادر شده است.

البته مشتریانی که داری نقص اطلاعات هویتی هستند باید نسبت به تکمیل اطلاعات هویتی خود در شعب بانک عامل حضور پیدا کنند تا کد شهاب برای آنها صادر شود و خدمات بانکی آنها به دلیل مسدودسازی حساب بانکی قطع نشود.

کد شهاب

همچنین اگر اطلاعات هویتی ناقص دارید، به هیچ عنوان نیازی به مراجعه به تمامی بانک‌ها ندارید، بلکه کافیست به یکی از بانک‌ها که اطلاعات ناقص دارید مراجعه و اطلاعات هویتی خود را تکمیل ‌کنید و به صورت اتوماتیک شناسه شهاب برای شما صادر و احراز هویت شما در تمامی بانک‌ها انجام می‌شود.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *