صفر تا صد یافتن کد پستی: آیا می‌دانید چطور کد پستی خود را پیدا کنید؟

صفر تا صد یافتن کد پستی

پستی شماره‌ای ۱۰ رقمی است که برای مشخص‌ شدن آدرس دقیق ساختمان استفاده می‌شود. زمانی که قصد خرید آنلاین، گرفتن کد بورسی، ثبت‌نام اینترنتی در یک آزمون، تشکیل پرونده تحصیلی و یا هر پرونده دیگری را داریم با فیلدهای متفاوتی روبه‌رو می‌شویم. برای تمام این کارها نیاز به تکمیل اطلاعات و واردکردن کد پستی محل سکونت‌ هستیم و اگر کد پستی را اشتباه وارد کنیم، ثبت‌نام ما نیمه‌کاره خواهد ماند لذا ثبت کد پستی در بسیاری از مواقع ضروری است. در این مطلب از وبلاگ خریدشارژ به روش‌های پیدا کردن کد پستی می‌پردازیم. با ما همراه شوید.

مقدمه

امروزه برای استفاده از خدمات آنلاین مثل خرید اینترنتی، گرفتن کد بورسی، افتتاح حساب بانکی یا صرافی ارز دیجیتال و … به کد پستی منزل یا محل کار نیاز است؛ اما معمولاً این کد ۱۰ رقمی را حفظ نیستیم یا تابه‌حال برای دریافت آن اقدامی نکرده‌ایم. به لطف عصر دیجیتال، یافتن کد پستی با چند کلیک ساده صورت می‌پذیرد که در ادامه به روش‌های دریافت آن به دو صورت سنتی و اینترنتی اشاره می‌کنیم.

کد پستی چیست؟

قبل از اینکه روش‌های دریافت کد پستی را مرور کنیم، باید به ساختار کد پستی بپردازیم. در اصل کد پستی شماره‌ای ۱۰ رقمی است که برای مشخص‌ شدن آدرس دقیق ساختمان استفاده می‌شود. درواقع پنج رقم اول آن برای مشخص بودن محدوده جغرافیایی است و پنج رقم دوم برای مشخص کردن ردیف ساختمان و محل دقیق آن است.

شاید در ابتدا تصور کنیم با داشتن آدرس دقیق به کد پستی نیازی نیست؛ اما حجم بالای دادوستدهای پستی در نقاط مختلف کشور با یکدیگر و دادوستد با خارج از کشور و بزرگ شدن شهرها و روستاها، هم‌نامی بعضی از شهرها و روستاها، تشابه در شکل نوشتاری نام‌ها و مسائلی ازاین‌دست ضرورت داشتن کد پستی را آشکار می‌سازد.

تغییرات کد پستی در سال‌های اخیر

کد پستی‌ها تا قبل از سال ۱۳۷۶، فقط پنج‌رقمی بودند اما بعدها ده‌رقمی شد که انحصاری برای ساختمان‌ها در نظر گرفته شدند. زمانی که برای سال‌ها در یک ساختمان زندگی می‌کنیم، کد پستی خود را به حافظه می‌سپاریم اما زمانی که نقل‌مکان می‌کنیم برای به دست آوردن کد پستی جدید دچار مشکل می‌شویم.

همه ساختمان‌ها یک کد پستی انحصاری دارند که همانند اطلاعات هویتی در تمام امور اداری و رسمی است. در گذشته برای دریافت کد پستی باید به قبض‌ها به‌خصوص قبض تلفن مراجعه می‌کردیم اما امروزه انجام کارهایی از قبیل گرفتن تأییدیه کد پستی و جست‌وجوی کد پستی با نام ساختمان و استعلام صحت کد رهگیری یا حتی اطلاع از هزینه دریافت کد پستی کافی است جست‌وجوی اینترنتی بکنیم تا به هدف خود برسیم. در ایران حدود ۶۰ میلیون کد پستی به ساختمان‌ها داده شده است که وظیفه دادن این کدها بر عهده اداره کل جغرافیایی و اطلاعات مکانی کشور است.

یافتن کد پستی

روش‌های یافتن کد پستی

یافتن کد پستی از طریق قبض

اولین و قدیمی‌ترین راه یافتن کد پستی، رفتن به سراغ یکی از قبوض آب، برق یا گاز است. به‌طورمعمول در بخش نشانی قبوض هر ملک، کد پستی نوشته شده است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

اما اگر مستأجر بوده یا برای کمک به محیط‌زیست و مقابله با شیوع کرونا، پیامک را جایگزین قبض کاغذی کرده باشید برای به دست آوردن آن بایستی از روش‌های دیجیتالی بهره ببرید.

یافتن کد پستی با استفاده از اینترنت

راحت‌ترین و سریع‌ترین راه استعلام کد پستی استفاده از اینترنت است. با مراجعه به درگاه خدمات الکترونیک GNAF شرکت ملی پست، با کلیک روی «یافتن کد پستی» که در قسمت بالا سمت چپ صفحه اول قرار گرفته است، به خواسته خود می‌رسید.

پرتال شرکت ملی پست دو راه را برای یافتن کد پستی در اختیار کاربران قرار داده است که به توضیح هر یک از این روش‌ها می‌پردازیم و شما می‌توانید هرکدام که برایتان آسان‌تر بود را انتخاب کنید.

جستجوی کد پستی بر اساس آدرس

اولین راه، جستجو بر اساس آدرس است که بایستی در نوار مشخص‌شده، ابتدا نام شهر یا روستای خود را وارد و از فهرست نمایش داده‌شده انتخاب کنید. در مرحله بعد نوبت به واردکردن پلاک و اسم آخرین کوچه یا خیابانی که ملک شما در آن قرار دارد می‌رسد. به‌طور مثال اگر منزل شما در خیابان امام خمینی – خیابان حسینیه – حسینیه ۱۶ قرار دارد بایستی حسینیه ۱۶ را وارد و در لیست نمایش داده‌شده انتخاب کنید. اگر ملک شما آپارتمانی باشد، فهرست تفکیک‌شده بر اساس واحدهای آپارتمان نمایش داده شده که می‌توانید کد پستی منزل خود را به‌راحتی پیدا کنید.

پیدا کردن کد پستی از روی نقشه

جستجوی کد پستی با پیمایش نقشه به‌تازگی در سامانه ملی پست قرار داده شده است. با کلیک روی نقشه، شهری که در آن سکونت دارید را انتخاب کنید. سپس نام محله‌تان را وارد کنید یا با زوم کردن روی نقشه، محله خود را پیدا و بر اساس پلاک، ملک خود را انتخاب کنید. با کلیک روی «اطلاعات واحدها» و واردکردن کد امنیتی، می‌توانید کد پستی موردنظر خود را پیدا کنید. با استفاده از گزینه کپی نیز به‌راحتی می‌توانید آن را در هرجایی که می‌خواهید ذخیره کنید.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *