تلفای چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟

برای آنکه بدانیم تلفای چیست و چه کاربردی دارد بهتر است موقعیتی را تصور کنید که منزل یا محل کار شما در مکانی واقع شده باشد که آنتن‌دهی در آن مکان به سختی صورت می‌گیرد یا به اصطلاح نقطه کور است و یا در جایی قرار دارید که به اینترنت پرسرعت دسترسی دارید اما سیگنال اپراتور شما برای برقراری تماس مناسب نیست.

اگر تا کنون در چنین موقعیت‌هایی قرار گرفته باشید احتمالا به این موضوع فکر کرده‌اید که از چه روش‌های جایگزینی می‌توان برای برقراری یک تماس بی‌دردسر استفاده کرد. یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای حل این مشکل، «تلفای» یا تماس صوتی بر بستر وای‌فای است. اما تلفای چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟

تلفای چیست
WiFi Calling یا تلفای چیست

تلفای چیست؟

تماس صوتی بر بستر وای‌فای که در خارج از کشور با نام WiFi Calling هم شناخته می‌شود خدمتی نسبتا جدید است که در ایران نیز همراه‌ اول به عنوان اولین ارايه دهنده‌ی این سرویس تحت عنوان «تلفای» این ویژگی را برای مشترکین خود فراهم کرده است. این ویژگی به مشترکان این امکان را می‌دهد تا در مناطقی که آنتن‌دهی کافی برای برقرای تماس در اختیارشان قرار ندارد با استفاده از اینترنت (که در اینجا منظور همان اینترنت خانگی یا محل کار است) بتوانند تماس خود را به راحتی برقرار کنند.

مزیتی که این قابلیت نسبت به سایر روش‌ها از جمله اپلیکیشن‌های جانبی تماس صوتی دارد این است که نیازی به نصب اپلیکیشن‌های اضافی در تلفن هر دونفر ندارد و استفاده از آن راحت‌تر است، همچنین از کیفیت بالاتری نیز نسبت به سایر روش‌ها برخوردار است. شما برای بهره‌مندی از ویژگی تلفای تنها کافیست یکبار و آن هم برای نصب تنظیمات، اپلیکیشن مربوطه را نصب کنید و پس از آن با استفاده از شماره‌گیر اصلی تلفن هوشمند خود می‌توانید به راحتی از این ویژگی استفاده کنید.

در حال حاضر همراه اول تنها اپراتوری‌ست که توانسته تماس صوتی بر بستر وای‌فای یا همان WiFi Calling را در کشور به طور کامل راه‌اندازی کند و آن را با نام تجاری «تلفای» به ثبت برساند. هرچند ایرانسل نیز در سال ۹۵ و در طی یک کنفرانس از آزمایش موفق این فناوری خبر داد و از آن تحت عنوان VoWiFi رونمایی کرد اما تاکنون امکان استفاده از این قابلیت برای مشترکین ایرانسل فعال نشده است.

تلفای چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟ 1

مزایای تلفای چیست؟

  • امکان برقراری تماس بدون نیاز به سیگنال تلفن.
  • امکان برقراری تماس بدون نیاز به اپلیکیشن‌های واسط.
  • کیفیت بالای تماس حتی در هنگام عدم پایداری آنتن‌دهی و یا در نقاط با ازدحام بالا.

شاید بتوان گفت بزرگترین مزیت تلفای نسبت به سایر روش‌های تماس اینترنتی این است که حتما نیازی نیست که هر دو طرف مکالمه یک اپلیکیشن یکسان را در تلفن همراه خود نصب داشته باشند. بلکه درست مانند یک تماس معمولی برای مخاطب شما نمایش داده خواهد شد و مخاطب شما نیازی به تغییر تنظیمات نیز ندارد.

هرچند اشکالات کوچکی هم در رابطه با این قابلیت وجود دارد که باید حواسمان به آنها نیز باشد. از جمله اینکه هنگام دور شدن و یا خروج از محدوده‌ی آنتن‌دهی وای‌فای باید حتما حواستان باشد زیرا این قابلیت را فقط باید به صورت دستی غیرفعال کرد.

چگونه می‌توان از سرویس تلفای همراه اول استفاده کرد؟

  1. دانلود اپلیکیشن تلفای از گوگل پلی.
  2. اتصال به وای فای و یا دیتای تلفن همراه، نصب اپلیکیشن و فعالسازی سرویس.
  3. اتصال به وای فای و برقراری یا دریافت تماس همانند قبل با شماره گیر تلفن همراه.
تلفای چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟ 2

چند نکته در ارتباط با استفاده از تلفای که باید در نظر داشته باشید:

  • فعال سازی این سرویس رایگان است و تعرفه تماس با تلفای نیز همانند تعرفه‌ی تماس‌های عادی می‌‌باشد.
  • برای استفاده از این سرویس حتما باید از سیم‌کارت نسل چهارم و یا USIM همراه اول استفاده کنید.
  • هنگام فعال بودن سرویس تلفای، در صورت اتصال به وای‌فای تمامی تماس‌ها به صورت پیش‌فرض از طریق تلفای صورت می‌گیرند و برای تغییر آن به حالت عادی باید از تنظیمات تلفای این قابلیت را  به صورت موقت غیرفعال کرد.
  • در حال حاضر سرویس تلفای تنها برای مشترکین داخل کشور قابل استفاده است.
  • برای برقراری تماس اپراتور‌های هر دو طرف مکالمه باید از قابلیت WiFi Calling پشتیبانی کنند.

چگونگی غیرفعال کردن سرویس تلفای

برای غیر فعال کردن این سرویس به صورت موقت، می‌توانید با مراجعه به صفحه تنظیمات اپلیکیشن تلفای و از طریق گزینه «فعال/غیرفعال کردن تماس‌های تلفای» تنظیمات مورد نظرتان را اعمال کنید.
برای غیر فعال کردن این سرویس به صورت دائمی نیز کافیست برنامه تلفای را از تلفن همراه خود حذف (uninstall) کنید.

نحوه‌ی استفاده از سرویس تلفای در وبسایت همراه اول توضیح داده شده است و اگر هنگام استفاده از این سرویس با مشکلی برخوردید می‌توانید با پشتیبانی همراه اول نیز برای راهنمایی بیشتر تماس بگیرید.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *