روش‌های تست سرعت اینترنت

در این مطلب به معرفی روش‌هایی برای تست سرعت اینترنت می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

ارائه دهندگان خدمات اینترنتی یا ISP ها در هنگام ارائه‌ی سرویس‌های خود معمولا سرعت معینی را برای هر سرویس ذکر می‌کنند و مصرف‌کنندگان نیز میتوانند از میان سرعت‌های ارائه شده با توجه به نیاز‌های خود سرویس مورد نظرشان را انتخاب و خریداری کنند.

اما گاهی اوقات سرعت ذکر شده در هنگام خرید سرویس با تجربه‌ی ما از کار با آن سرویس همخوانی ندارند و در هنگام استفاده از اینترنت این احساس در کاربران به وجود می‌آید که سرعت ارائه شده کمتر از آن سرعتیست که در هنگام خرید توسط ISP گفته شده بود. در این گونه مواقع چگونه می‌توان فهمید که سرعت اینترنت دریافتی توسط شما چقدر است و سرعت دانلود واقعی شما با مقداری که باید باشد چه اندازه تفاوت دارد؟

روش‌های تست سرعت اینترنت

تست سرعت اینترنت

سرعت اینترنت دریافتی توسط کاربران به عوامل متعددی بستگی دارد که سرعت طرح خریداری شده توسط مشترکان یکی از آنهاست. در این میان عوامل دیگری مانند کیفیت خطوط، مودم استفاده شده، فاصله‌ی کاربر تا مرکز ارائه دهنده‌ی سرویس، استفاده از VPN توسط کاربر و عوامل بسیار دیگری نیز دخالت دارند. به همین دلیل در اغلب موارد سرعت دریافتی توسط کاربران مقداری کمتر از میزان ذکر شده در هنگام خرید طرح است. هرچند اگر میزان این اختلاف زیاد شود بهتر است به شرکت ارائه دهنده‌ی طرح اطلاع داده و در صورت رفع نشدن مشکل، سرویس‌دهنده‌ی اینترنت خود را تغییر داد.

اما چگونه می‌توان از سرعت اینترنت دریافتی خود مطلع شد؟

در واقع راه‌ حل ساده‌ای برای این مشکل وجود دارد و آن سایت‌ها و اپلیکیشن‌های تست سرعت اینترنت هستند که در ادامه به معرفی برخی از این سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها خواهیم پرداخت. اما پیش از آن بهتر است کمی با نحوه‌ی کار این سرویس‌ها آشنا شویم.

سرویس‌های تست سرعت اینترنت میزان سرعت‌ دانلود، آپلود و گاها میزان Ping اینترنت شما را اندازه می‌گیرند.معمولا سرعت دانلود در این تست‌ها بیشتر مورد تاکید قرار می‌گیرد چرا که سرعت دانلود همان عددی‌ست که ارائه دهنده‌ی اینترنت در هنگام فروش سرویس ذکر می‌کند، سرعت آپلود نیز به طور معمول کمتر از نصف سرعت دانلود ارائه شده است.

زمانی که شروع به تست سرعت اینترنت می‌کنید، چند اتفاق رخ می‌دهد. در آغاز، کلاینت، مکان شما را تعیین کرده و نزدیک‌ترین سرور به شما را برایتان انتخاب می‌کند. در برخی سرویس‌ها مانند وب‌سایت Speedtest.net امکان تغییر دادن این سرور به صورت دستی نیز وجود دارد. زمانی که سرور تست انتخاب شد، سایت یا اپلیکیشن، یک سیگنال منفرد به سرور ارسال می‌کند و پاسخ را دریافت می‌کند. این تست زمان رفت و برگشت (Ping) را برحسب میلی‌ثانیه اندازه‌گیری می‌کند.

پس از این که پینگ مشخص شد، تست دانلود آغاز می‌شود. کلاینت چند اتصال با سرور باز کرده و تلاش می‌کند قطعه کوچکی از داده را دانلود کند. اگر کلاینت تشخیص دهد که فضای بیشتری برای استفاده دارید، اتصال‌های بیشتری به سرور باز می‌کند و داده‌های بیشتری را دانلود می‌کند. ایده کلی این است که اتصال اینترنتی شما ارزیابی شده و مشخص شود به طور همزمان چه مقدار می‌تواند دانلود داشته باشد.

تست سرعت اینترنت

زمانی که کلاینت تشخیص دهد اتصال صحیحی برای تست سرویس اینترنت دارد، بخش‌های بیشتری از داده را دانلود می‌کند و مقدار داده دانلود شده در زمان تعیین‌شده را محاسبه کرده و سرعت دانلود را ارائه می‌کند. پس از آن نوبت به تست آپلود می‌رسد. این تست نیز همانند تست دانلود است، اما در آن کلاینت به جای دریافت داده‌ها از سرور روی رایانه، داده‌هایی را از روی رایانه به سرور آپلود می‌کند.

برای درک دقیق‌تر سازوکار این سرویس‌ها پیشنهاد می‌کنیم این مطلب از وبسایت فرادرس را مطالعه کنید.

اما کدام سایت‌ یا اپلیکیشن برای تست سرعت اینترنت دقیق‌تر و بهتر عمل می‌کند؟ در ادامه به معرفی برخی از این سرویس‌ها خواهیم پرداخت، اما پیش از آن بهتر است این نکته را نیز ذکر کنیم که سرویس‌های تست سرعت که توسط خود ISP ها ارائه می‌شوند معمولا بهینه‌ترین حالت ممکن را نشان می‌دهند و معمولا نتایج آنها چندان ملموس و قابل اطمینان نیستند و شاید بهتر باشد از سرویس‌های معرفی شده در زیر برای تست سرعت اینترنت خود استفاده کنید.

۱. وبسایت و اپلیکیشن SpeedTest.net

با وجود اینکه نرم‌افزار تشخیص پهنای باند شرکت Ookla در برخی از دیگر سایت‌های تست سرعت اینترنت هم استفاده می‌شود ولی بهترین و کامل‌ترین نسخه‌ی این تست، در سایت SpeedTest.net‌ متعلق به خود «اوکلا» قابل استفاده است. این سرویس جزو سریع‌ترین و بهترین سرویس‌های تست سرعت اینترنت بوده و یکی از پرطرفدارترین سرویس‌ها در این حوزه نیز محسوب می‌شود. این سرویس پنج سرور نزدیک به شما را از میان لیست بیش از ۱۰۰۰ سرور انتخاب کرده و تست کاملی را اجرا می‌کند و نتایج را در قالب سرعت دانلود و آپلود، میزان تاخیر و میزان اتلاف اطلاعات به شما برمی‌گرداند.

 وبسایت و اپلیکیشن SpeedTest.net

همچنین می‌توانید اپلیکیشن‌های مخصوص موبایل، کامپیوتر و حتی نسخه‌ی مخصوص تلویزیون‌های هوشمند speedtest را از طریق بخش در نظر گرفته شده در وبسایت این شرکت دانلود و نصب کرده و برای سنجش سرعت اینترنت بر روی دستگاه‌های مختلف خود از آن استفاده کنید.

۲. وبسایت و نرم‌افزار TestMy.net

سرویس TestMy.net یکی دیگر از سرویس‌های تست سرعت اینترنت است که علاوه بر اطلاعاتی که سایر سرویس‌ها در اختیار شما قرار می‌دهند، از قبیل سرعت دانلود و آپلود، اطلاعات مفید و جالب توجه دیگری نیز درباره‌ی مقایسه‌ی اینترنت شما با آمار و ارقام به شما ارائه می‌دهد. از جمله‌ی این اطلاعات می‌توان به مقایسه‌ی سرعت دانلود و آپلود اینترنت شما با سرعت متوسط اینترنت جهانی و سرعت متوسط اینترنت در کشور اشاره کرد. همچنین این سرویس علاوه بر سرعت میانگین نمودار سرعت دانلود در طول تست و حداقل و حداکثر سرعت در هنگام سنجش را نیز به شما نمایش می‌دهد.

وبسایت و نرم‌افزار TestMy.net

علاوه بر این با نصب نرم‌افزار TestMy.net می‌توانید از امکانات شخصی‌سازی بیشتر تست‌ها، مانند امکان تعیین حجم دانلود در هر تست نیز بهره‌مند شوید.

همچنین اگر احساس می‌کنید سرعت اینترنتتان کمتر از مقداریست که باید باشد پیشنهاد میکنیم این راه‌کار‌ها را نیز امتحان کنید.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *