درباره وای فای ۶ چه می‌دانید؟

وای فای ۶ (Wi-Fi 6) جدیدترین استاندارد «شبکه محلی بی‌سیم» (Wireless LAN) محسوب می‌شود و همانند ۵G بسیاری از کاربران درباره اهمیت راه‌اندازی این شبکه تردید دارند. با ما همراه شوید تا در این مطلب از وبلاگ خریدشارژ به این فناوری جدید شبکه وای‌ فای و اهمیت آن بپردازیم.

وای فای ۶ چیست؟

وای فای ۶ که طبق نام‌گذاری قدیمی‌تر به آن 802.11ax نیز گفته می‌شود، آخرین استاندارد وای فای محسوب می‌شود که نسبت به نسخه قبلی با نام Wi-Fi ۵ یا 802.11ac سریع‌تر و کارآمدتر است. در درجه اول تمرکز آن روی به حداقل رساندن تراکم و شلوغی شبکه است.

وای فای‌ ۶ از سیستم چند ورودی چند خروجی چند کاربره (MU-MIMO) استفاده می‌کند که باعث می‌شود چندین کاربر به‌صورت هم‌زمان به آن متصل شوند و به آن دسترسی داشته باشند. همچنین در آن از مدولاسیون OFDMA استفاده شده که باعث بهبود تخصیص پهنای باند و درنتیجه کارایی آن می‌شود. علاوه بر این، باوجود روش انتقال سیگنال «شکل‌دهی پرتو انتقال» کیفیت و برد سیگنال آن بهبودیافته است.

وای فای ۶

درحالی‌که وجود این فناوری‌ها تأثیر چندان زیادی روی شبکه خانگی ندارند اما برای شبکه‌های وای-فای عمومی بسیار عالی هستند. اتحادیه وای-فای استفاده از این استاندارد را برای خرده‌فروشان، بلوک‌های آپارتمانی، مراکز حمل‌ونقل و استادیوم‌ها توصیه می‌کند.

وای فای ۶ همچنین سرعت بسیار بالایی را ارائه می‌کند و حداکثر توان عملیاتی آن به ۹.۶ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد که نسبت به نسل قبول بهبود پیداکرده است. همچنین ویژگی‌های امنیتی آن نیز بهبود پیداکرده تا شکستن رمز وای‌فای در این استاندارد بسیار سخت‌تر باشد.

آیا وای فای ۶ ارزش ارتقا را دارد؟

حتماً متوجه شده باشید که جدیدترین دستگاه‌های بازار با پشتیبانی از استاندارد وای-فای ۶ عرضه می‌شوند. بااین‌وجود برخی کاربران ممکن است به سؤال برسند که آیا باید شبکه خود را نیز به وای فای ۶ ارتقا دهند؟ در پاسخ به این سؤال چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

وای فای ۶

اگر شبکه وای فای مورداستفاده فعلی شما سرعت و خدمات خوبی ارائه می‌کند احتمالاً نیازی به انجام این کار نداشته باشید. به‌طورکلی اگر سرعت بین دستگاه‌هایی که از طریق کابل اترنت متصل هستند و دستگاه‌هایی که از طریق وای فای متصل هستند تفاوت زیادی ندارد، احتمالاً شبکه فعلی شما کار خود را به‌خوبی انجام می‌دهد.

البته باید به این نکته توجه داشت که وای فای ۶ مزایای دیگری جز سرعت نیز دارد؛ بنابراین اگر دستگاه‌های زیادی به شبکه وای فای شما متصل می‌شوند، احتمالاً ارتقا به نسل جدید استاندارد شبکه بی‌سیم ارزشش را داشته باشد.

ارتقا به وای فای ۶ چگونه انجام می‌شود؟

همان‌طور که گفتیم وای‌ فای ۶ یک استاندارد جدید است، بنابراین برای شروع به یک روتر جدید مانند تی‌پی-لینک Archer AX73 یا Netgear Orbi Wi-Fi 6 System نیاز پیدا خواهید کرد. همچنین مطمئن شوید که روتر شما در مکانی قرار دارد که بیشترین سرعت را ارائه می‌کند.

البته پیش از همه این موارد باید به این نکته توجه داشته باشد که دستگاه شما نیز باید از استاندارد وای‌-‌فای ۶ پشتیبانی کند. بسیاری از گوشی‌ها، لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و سایر لوازم الکترونیکی جدید از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند.

درنهایت باید اشاره کرد که استاندارد وای فای‌ ۶ پیشین سازگار است، یعنی از دستگاه‌های قدیمی شما نیز پشتیبانی خواهد کرد. با در نظر گرفتن این موضوع، بهتر است ابتدا شبکه خود را ارتقا دهید و سپس با توجه به شرایط برای ارتقا دستگاه‌های خود اقدام کنید.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *