مسدودسازی پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده

جدا از پیامک‌هایی که از دوستان و لیست مخاطبان تلفن خود دریافت می‌کنید. سه نوع پیامک دیگر نیز برای شما ارسال می‌شود. پیامک‌هایی که دریافت انبوه آن‌ها می‌تواند آزاردهنده باشد و حتی بدون اینکه متوجه باشید، ممکن است در حال پرداخت هزینه برای برخی از این خدمات محتوایی باشید. هدف از این مقاله، معرفی روش‌های غیرفعال‌سازی این دسته از پیامک‌ها است. اما در ابتدا به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. 
این پیامک‌ها که به صورت انبوه برای همه مشترکان اپراتورها ارسال می‌شود، عبارتند از: پیامک‌های تبلیغاتی، پیامک‌های ارزش افزوده و پیامک‌های خدماتی

پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده

انواع پیامک‌ها

 پیامک‌های تبلیغاتی

این پیامک‌ها هدفشان فقط تبلیغات است و شما بابت دریافت آن‌ها هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید. مانند پیامک‌های تبلیغاتی کسب‌وکارهای مختلف که شامل کدهای تخفیف یا اطلاع‌رسانی پیشنهادهای ویژه و حراج‌های فصلی است.

پیامک‌های ارزش افزوده یا (VAS:Value Added Service)

این پیامک‌ها که با عنوان خدمات مبتنی بر محتوا هم شناخته می‌شوند، در ازای ارائه محتوا به شما، هزینه دریافت می‌کنند. هزینه هر پیامک روی قبض تلفن همراهتان اضافه می‌شود و یا از شارژ موبایلتان کم می‌شود.
این خدمات هم توسط خود اپراتورها و هم توسط شرکت‌های فعال در این صنعت ارائه می‌شود. مهم‌ترین موضوعات خدمات ارزش افزوده شامل اخبار، مسابقات و رأی‌گیری، آهنگ انتظار تماس، خدمات تماس از دست‌رفته و صندوق پستی، تبلیغات موبایلی، پرداخت موبایلی، تلویزیون آنلاین و OTT، پخش یا دانلود موسیقی، بازی آنلاین، خدمات ورزشی و اطلاع‌رسانی، خدمات استیکر و این قبیل سرویس‌ها می‌شود.

 پیامک‌های خدماتی

دسته سوم، پیامک‌های خدماتی هستند. پیامک‌هایی که بانک‌های مختلف یا سازمان بیمه یا شرکتی که مشتریانشان به دریافت پیامک آن احتیاج دارند، ارسال می‌کند. این پیامک‌ها برای اطلاع‌رسانی و ارائه خدماتی هستند. و شما نمی‌توانید  آن‌ها را لغو کنید.

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد، هدف این مقاله مسدودسازی پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده است. مشکل اصلی این سرویس‌ها این است که بدون کسب اجازه از مخاطب ارسال می‌شوند. اگر چه سرویس‌های ارزش افزوده اجازه دارند مبلغی را به عنوان هزینه سرویس برای ارسال هر پیام از افراد کم کنند. اما این سرویس‌ها به محلی برای درآمدزایی تبدیل شده‌اند و در بیشتر موارد بدون رضایت کاربر و اطلاع‌رسانی دقیق نسبت به ارسال محتوای خود اقدام می‌کنند. و باعث تحمیل هزینه‌های ناخواسته و مبالغ بالا می‌شوند. 

قطع کردن پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده

روش عمومی

برای قطع کردن پیامک‌های مورد اشاره، مشترکان می‌توانند از طریق شماره‌گیری #۸۰۰* در تمام اپراتورهای تلفن همراه، سرویس‌های محتوایی فعال خود را مشاهده و در صورت تمایل نسبت به قطع آن‌ها اقدام نمایند. همچنین در این سامانه امکان قطع و وصل نمودن پیامک‌های تبلیغاتی نیز در نظر گرفته شده است. 
 بنابراین شما می‌توانید با استفاده از مراحل زیر، اقدام به قطع کردن پیامک های تبلیغاتی کنید.

۱- ابتدا #۸۰۰* یا «ستاره ۸۰۰ مربع » را شماره‌گیری کنید.
۲-  در پاسخ بسته به نوع اپراتور، منویی دریافت خواهید کرد که شامل ۴ گزینه است (این منوی اپراتور همراه اول است):

  • خدمات فعال
  • قطع خدمات محتوایی
  • سوابق خدمات محتوایی
  • ادامه

سه گزینه اول مربوط به خدمات ارزش افزوده است. همچنین با انتخاب گزینه «ادامه» وارد منوی مربوط به پیامک‌های تبلیغاتی خواهید شد که هم شامل غیرفعال‌سازی و هم فعال‌سازی این پیامک‌ها می‌شود.

روش‌های مربوط به هر اپراتور

مسدودسازی پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده

در ادامه راه‌های غیر فعالسازی پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده در هر یک از اپراتورها را جداگانه معرفی می‌کنیم:

همراه اول

۱- ارسال عدد «۱» به «۸۹۹۹»

۲- شماره گیری کد دستوری #۸۹۹۹*

این کد دستوری به طور مشخص برای فعال‌سازی و غیرفعال‌سازی پیامک‌های تبلیغاتی است.

۳- شماره گیری کد دستوری #۸۰۰*

همانطور که در بالا اشاره شد، با شماره‌گیری این کد دستوری می‌توانید نحوه ارسال پیامک‌های ارزش افزوده و تبلیغاتی را مدیریت کنید.

۴- تماس با مرکز اطلاع رسانی ۹۹۹۰

۵- از طریق مراجعه به سامانه همراه من (پرتال و اپلیکیشن)

ــ پیامك‌های اطلاع رسانی اپراتور و اطلاع رسانی سرویس‌های پایه و باند پهن همراه اول، پیامک‌های تبلیغاتی محسوب نمی شوند. بنابراین در صورت قطع سرویس پیامک تبلیغاتی، مشترکین این نوع پیام‌ها را دریافت خواهند نمود.
ــ برخی مشتركين به واسطه عضويت در باشگاهي خاص يا ارائه شماره خود به فروشگاه‌ها، پيامك تبليغاتی دريافت می‌كنند كه در اين خصوص نیز اپراتور دخالتی ندارد.

ایرانسل

۱- اپلیکیشن ایرانسل‌ من

در صفحه اصلی اپلیکیشن ایرانسل‌ من، گزینه «مدیریت پیامک‌های تبلیغاتی» و سپس گروه مورد نظر خود را برای دریافت پیامک‌های مرتبط انتخاب کنید.

۲- شماره گیری کد دستوری #۸۰۰*

۳- شماره‌گیری کد ‎*۵۰۰۶#

شماره‌گیری این کد، فهرست کاملی از گروه‌های پیامکی برای شما نمایش داده می‌شود. در زیرمنوی شماره‌گیری کد # ۵۰۰۶ * هم به سادگی می‌توانید فهرست گروه‌های غیرفعالتان را ببینید.

۴- پیامک به ۵۰۰۶

برای دریافت یا عدم دریافت هر دسته از پیامک‌ها، کلید واژه مربوط که در جدول زیر آمده را به ۵۰۰۶ بفرستید.

مسدودسازی پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده

۵- از طریق شماره ۷۰۰ (از خط ایرانسل) و یا ۰۹۳۷۷۰۰۰۰۰۰ (از سایر خطوط) با مرکز تماس ایرانسل ارتباط برقرار نموده و درخواست خود را ثبت کنید.

رایتل

۱- استفاده از نرم افزار رایتل من

با استفاده از منوی «مدیریت خدمات پیامکی انبوه و ارزش افزوده» فعال‌‌سازی و غیرفعال‌سازی پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده را مدیریت کنید.

۲- مراجعه به صفحه سامانه مدیریت خدمات پیامکی

۲- شماره گیری کد دستوری #۸۰۰*

۳- شماره گیری کد دستوری #۱۹۵*

پس از شماره‌گيری كد دستوری #۸۰۰* يا #۱۹۵* در گوشی خود، گزینه‌های زیر به شما نمایش داده می‌شود:
خدمات فعال
قطع خدمات محتوایی
قطع تبلیغات
تبلیغ از خط شخصی
هزینه خدمات ارزش افزوده (VAS)
با انتخاب هر یک از گزینه‌ها و سپس مشاهده زیرمنوهای ایجاده شده، می‌توانید ارسال پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده به تلفن خود را مدیریت کنید.

۴- ارسال یک پیامک خالی به شماره ۸۰۰ و یا ۱۹۵

ــ در صورت انتخاب هر یک از گزینه‌های بالا، دریافت پیامک‌های بانکی شما با تغییر مواجه نخواهد شد.











دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *