5GE چیست و چه تفاوتی با 5G دارد؟

در این مطلب به معرفی شبکه 5GE و مقایسه آن با شبکه 5G خواهیم پرداخت. اگر می‌خواهید بدانید 5GE چیست و چه تفاوتی با 5G دارد در ادامه با ما همراه باشید.

5GE چیست و چه تفاوتی با 5G دارد؟
5GE چیست و چه تفاوتی با 5G دارد؟

5GE چیست؟

کلمه 5GE مخفف عبارت 5G Evolution یا «تکامل ۵G» است که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۷ توسط اپراتور AT&T مطرح شد. AT&T ادعا کرد که با این ارتقا، کاربران قادر خواهند بود در مناطق تحت پوشش به سرعتی بالغ بر ۴۰۰ مگابیت بر ثانیه برسند. در واقع 5G Evolution تنها یک نام تجاری برای نوع پیشرفته‌تری از شبکه 4G بود که شرکت AT&T از آن استفاده می‌کرد.

5GE چیست و چه تفاوتی با 5G دارد؟

بنابراین شبکه 5GE به عنوان تکامل واقعی شبکه 4G عرضه شد و یک قدم بزرگ نسبت به فناوری نسبتا قدیمی 4G که از سال ۲۰۰۹ تغییر زیادی نکرده بود، محسوب می‌شد. خیلی از کاربران AT&T به این نتیجه رسیدند که با استفاده از این تکنولوژی و بدون نیاز به خرید گوشی‌های 5G می‌توانند از مزایای شبکه 5G بهره‌مند شوند.

5GE چه تفاوتی با 5G دارد؟

می‌توان گفت 5GE هیچ ارتباطی با 5G ندارد. 5GE در واقع همان شبکه 4G LTE است که دارای برخی قابلیت‌های اضافی است که همین قابلیت‌ها باعث افزایش سرعت آن نسبت به اینترنت LTE معمولی شده‌اند. البته بسیاری از شرکت‌ها همین قابلیت‌ها را در شبکه قدیمی 4G LTE خود به کار برده‌اند و از آن با عناوینی چون LTE Advanced یاد می‌کنند، از همین رو نیز، بسیاری افراد 5GE را صرفا یک تکنیک بازاریابی از سوی شرکت AT&T می‌دانند. به هر حال این تکنولوژی بر روی شبکه 4G پیاده‌سازی شده است و ارتباطی با نسل پنجم اینترنت همراه یا 5G ندارد.

5GE چیست و چه تفاوتی با 5G دارد؟

بنابراین این بدیهی به نظر می‌رسد که در زمینه سرعت نیز، 5GE از شبکه 5G عقب‌تر باشد. در حال حاضر متوسط سرعت 5G حدود ۵۰ مگابیت بر ثانیه است و این سرعت در بهترین حالت خود به ۱ تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه نیز می‌رسد. این مقدار بسیار بیشتر از سرعت متوسط  ۳۰ مگابیتی 5GE و حداکثر سرعت ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه‌ای آن است.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *