کدهای PIN و PUK و تفاوت بین آن‌ها

درست مثل هر دستگاه یا کارت دیگری امنیت سیم‌کارت‌ها هم باید تامین شود. درون سیم‌کارت تلفن همراه یک ریزپردازنده وجود دارد که مسئولیت حفاظت از خط تلفن شما را بر عهده دارد. این کار از طریق کدهای PIN و PUK انجام می‌شود.

کد PIN و PUK

PIN Code

برای هربار راه‌اندازی سیم‌کارت خود باید پین کد سیم‌کارت خود را وارد کنید تا بتوانید به شبکه وارد شده و از آن استفاده کنید. این کد که در ایران معمولا و به صورت پیش‌فرض ۱۲۳۴ است، روی سند کارت نیز ثبت شده و قابل تغییر است. شما مجازید ۳ بار پین کد خود را امتحان کنید؛ اگر این رمز را ۳ بار اشتباه وارد کنید، سیم‌کارتتان قفل خواهد شد و باید کد PUK را وارد کنید. این کد می‌تواند بین ۴ تا ۸ رقم باشد.

PUK Code

کد PUK نیز مثل پین کد روی سند سیم‌کارت خریداری شده ثبت می‌شود؛ همینطور برای دریافت آن می‌توانید به امور مشترکین شرکت مخابرات مراجعه کنید. برای وارد کردن درست این کد ۱۰ شانس دارید.

برای آشنایی با نحوه استعلام تعداد سیمکارت کلیک کنید.

فراموشی کد PIN و PUK و بازیابی آن

PIN و PUK

سعی کنید اگر PIN کد خود را فراموش کرده‌اید بیش از دو بار آن را امتحان نکنید؛ بازیابی پین کد از کد پوک راحت‌تر است.

همراه اول

اگر PIN و PUK سیم‌کارت همراه اول خود را فراموش کرده‌اید می‌توانید با سامانه اطلاع رسانی همراه اول به شماره ۰۹۱۲۹۹۹۰ تماس بگیرید یا اقدام به تعویض سیم‌کارت خود کنید.

ایرانسل

برای بازیابی کد پین این اپراتور ۳ راه وجود دارد:

  • پین کدهای این اپراتور به صورت پیش‌فرض روی ۰۰۰۰ یا ۱۲۳۴ تنظیم شده‌اند، این دو را امتحان کنید.
  • در ابتدا سه مرتبه یک کد PUK اشتباهی وارد کنید تا سیم کارت ایرانسل شما قفل شود. سپس عدد ” ۰۰۹۷۱۳۱۲″ را وارد کنید. در این مرحله از شما درخواست ورود یک پین کد جدید می شود. شما باید پین کد جدید را یک عدد دلخواه بین ۴ تا ۸ رقم وارد کنید. در مرحله بعدی نیز همین کد را مجدد وارد کنید و روی “تائید” بزنید. توجه کنید در هر دو مرحله یک عدد یکسان را وارد کنید تا پین کد انتخابی شما تائید شود. طی این فرایند مشکل شما برطرف خواهد شد، اما درصورت نیاز می‌توانید با پشتیبانی تلفنی اپراتور ایرانسل تماس بگیرید.
  • به دفاتر ایرانسل مراجعه کنید.

رایتل

با مراجعه حضوری به نمایندگی‌های رسمی رایتل یا شماره‌گیری ۲۰۰ (با خط‌های رایتلی) یا ۰۹۲۰۲۰۰۰۰۰۰ (خط‌های غیررایتلی) می٬توانید اقدام به بازیابی کد PIN و PUK کنید.

تغییر و حذف PIN

جهت حذف و یا تغییر پین کد خود به “تنظیمات” گوشی رفته و در بخش “امنیت” گزینه “قفل سیم‌کارت” را انتخاب کنید.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *