۴۳۰ گیگابیت پهنای باند به ظرفیت اینترنت بین‌الملل برمی‌گردد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد ۴۳۰ گیگابیت پهنای باند که از ظرفیت اینترنت بین‌الملل از دست رفته بود بار دیگر در دسترس قرار گرفته است.

بازگشت ۴۳۰ گیگابیت پهنای باند

اواسط آذرماه امسال سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی و شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کردند به دنبال قطعی بخشی از کابل دریایی ارتباطات بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت در مسیر قطر و امارات، برخی اختلالات مقطعی در شبکه اینترنت کشور ایجاد شده است.

این امر موجب شده بود تا ۴۳۰ گیگابیت از ظرفیت پهنای باند بین‌الملل این شرکت از دسترس خارج شود؛ اما شب گذشته «عیسی زارع پور»، وزیر ارتباطات با انتشار پستی در اینستاگرام خود از بازگشت این ظرفیت ازدست‌رفته خبر داد:

«حدود دو ماه پیش یکی از کابل‌های فیبر نوری دریایی به سمت قطر قطع شد و ۴۳۰ گیگ از پهنای اینترنت کشور از دسترس خارج شد و این اختلال پهنای باند مصرفی کشور را ۷ درصد کاهش داد.»

۴۳۰ گیگابیت پهنای باند

او در ادامه به اقدامات انجام‌شده برای پیشگیری از چنین اختلال‌هایی اشاره کرد و گفت: «با پیگیری و تلاش مستمر همکارانم در شرکت ارتباطات زیرساخت خرابی این خط فیبر نوری دریایی ترمیم و این ۴۳۰ گیگ دوباره به پهنای باند کشور برگشت. در ضمن برای پیشگیری از تکرار چنین اختلالی مسیرهای جایگزین هم پیش‌بینی شده است.»

زارع پور در پایان وعده داده هرروز پیگیر افزایش سرعت و کیفیت شبکه است.

آیا کیفیت اینترنت بهبود پیدا می‌کند؟

گفتنی است در همان روزهای ابتدایی قطعی پیش آمده، معاون فنی شرکت ارتباطات زیرساخت با توجه به زمان‌بر بودن بازیابی این مسیر قطع شده، اقدامات فوری جهت تأمین ظرفیت جایگزین از سایر مسیرها در دستور کار مهندسان فنی شرکت ارتباطات زیرساخت قرار گیرد.

به نظر می‌رسد این موضوع تا حدی بتواند کیفیت اینترنت کشور را که طی ماه‌های اخیر با افت قابل‌ملاحظه‌ای همراه شده است را بهبود ببخشد. بحث افت کیفیت و سرعت اینترنت تنها به قطعی رخ‌داده بازنمی‌گردد؛ پیش‌ازاین اتفاق و اواخر شهریورماه نارضایتی‌ها نسبت به این افت سرعت افزایش یافت. ماجرا تا جایی ادامه یافت که نماینده مجلس در واکنش به‌کندی اینترنت در اظهاری کم‌سابقه از وزیر ارتباطات خواست پایش را از روی سیم بردارد!

وزیر ارتباطات نیز طی ماه‌های اخیر بارها دستور پیگیری افت کیفیت اینترنت را صادر کرده بود اگرچه در برخی موارد کندی اینترنت را ناشی از فضاسازی برخی افراد می‌دانست.




دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *