دلایل توقیف وسیله نقلیه

توقیف وسیله نقلیه می‌تواند جزء ناراحت‌کننده‌ترین اتفاقات برای یک راننده باشد. نکته قابل توجه این است که این مسئله، بدون شک در نتیجه بروز یک تخلف یا جرم اتفاق افتاده است. در این مطلب تخلفات مرتبط و دلایل توقیف وسیله نقلیه که در قوانین مربوط به راهنمایی و رانندگی ذکر شده است را معرفی می‌کنیم. 

دلایل توقیف وسیله نقلیه

تاخیر در پرداخت جریمه

 در صورتی که مبلغ جریمه خودرویی به یک میلیون تومان برسد، راهنمایی و رانندگی موظف است با صادر کردن ابلاغیه این موضوع را به مالک خودرو اعلام کند. و چنانچه ظرف مهلت یک ماه از تاریخ ابلاغ، مالک خودرو برای پرداخت یا اعتراض به جریمه مذکور اقدام نکند، راهنمایی و رانندگی اجازه  توقیف خودرو تا پرداخت جریمه را دارد. اما در صورت اعتراض، واحد مزبور موظف است در خصوص این موارد ظرف یک هفته تعیین تکلیف نماید.

 همچنین هر گاه پس از چهار ماه از تاریخ ابلاغ قبض جریمه، متخلف جریمه را پرداخت نکند، از سوی راهنمایی و رانندگی اخطاریه کتبی با مهلت یک ماهه برای پرداخت جریمه ابلاغ می‌شود.
در صورت پایان مهلت و عدم پراخت، ضمن ضبط گواهینامه، پلاک وسیله نقلیه تا زمان پرداخت جریمه در سامانه راهنمایی و رانندگی توقیف خواهد شد.

شما می‌توانید برای جلوگیری از این مشکل از طریق سایت خرید شارژ نسبت به پرداخت قبض جریمه خود اقدام نمایید. همچنین برای آشنایی با روش پرداخت خلافی خود می‌توانید پست بلاگ را مطالعه نمایید.

تصادفات منجر به جراحت یا فوت

در تصادفی که منجر به جراحت یا فوت شود، مأمور راهنمایی و رانندگی می‌تواند هر دو خودرو چه خودروی مقصر چه خودروی متضرر را توقیف و به پارکینگ منتقل کند.

پارک کردن خودرو در مکان‌های ممنوع

در صورت توقف خودرو در محل‌های پارک ممنوع  مانند پیاده‌رو که منجر به ترافیک و سد معبر می‌شود (به شرط عدم حضور راننده)، ماموران راهنمایی و رانندگی علاوه بر صدور قبض جریمه، خودروی مذکور را توقیف و با استفاده از جرثقیل آن را به پارکینگ منتقل می‌کنند. 

دلایل توقیف وسیله نقلیه

نداشتن بیمه نامه معتبر شخص ثالث

طبق قانون حرکت وسایل نقلیه موتوری زمینی بدون داشتن بیمه نامه شخص ثالث معتبر ممنوع است. علاوه بر این نداشتن بیمه‌ معتبر می‌تواند عواقب زیانباری برای راننده به همراه داشته باشد. در صورتی که خودرو به طور کلی فاقد بیمه‌نامه معتبر شخص ثالث باشد، پلیس ضمن صدور جریمه، مجاز به توقیف خودرو و انتقال آن به پارکینگ است.

 اما صرفا همراه نداشتن بیمه‌نامه دلیلی بر توقیف خودرو نخواهد بود. اگر راننده قبلا اقدام به بیمه نمودن خودرو کرده باشد. پس از استعلام پلیس از سامانه بیمه و احراز آن، مانند آنچه در مورد بعد خواهید خواند، اقدام می‌شود.

همراه نداشتن مدارک خودرو

رانندگان هنگام رانندگی باید گواهینامه، کارت خودرو و بیمه نامه معتبر شخص ثالث و برگه معاینه فنی برای خودروهایی که بیش از پنج سال از تولید آنان می گذرد را به همراه داشته باشند. در صورتی که هیچ یک از مدارک فوق به همراه راننده نباشد مأموران راهنمایی و رانندگی می توانند تا زمان ارائه مدارک، خودرو را متوقف نمایند.
اما در صورتی که یکی از مدارک فوق یا شناسنامه یا کارت شناسایی معتبر به همراه راننده باشد ماموران راهنمایی و رانندگی موظفند هستند بدون توقف خودرو، مدارک را دریافت و رسید ارائه دهند. راننده خودرو می‌تواند بعد از اخذ این مدارک، سایر مدارک را به اداره راهنمایی و رانندگی ارائه دهد و مدرک شناسایی خود را مسترد کند.

ارتکاب هم‌زمان دو تخلف با وسیله نقلیه

هرگاه راننده به صورت همزمان دو تخلف از تخلفاتی که در زیر اشاره شده است را مرتکب شود. علاوه بر صدور قبض جریمه، وسیله نقلیه توقیف می‌شود.

  • هرگونه حرکات نمایشی مانند دورزدن درجا و یا حرکت موتورسیکلت بر روی یک چرخ
  • تجاوز از سرعت مجاز(بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت)
  • سبقت غیرمجاز در راه‌های دوطرفه
  • عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی
  • حرکت به طور مارپیچ
  • تجاوز به چپ از محور راه

رانندگی بدون داشتن گواهینامه

در صورتی که فرد بدون داشتن گواهینامه، رانندگی کند وسیله نقلیه توقیف و راننده به مراجع قضائی معرفی می‌گردد. بر اساس قانون عمل او جرم بوده و محکوم به حبس یا جریمه نقدی و در بعضی موارد به هر دو مجازات محکوم می‌شود.

استفاده از مشروبات الکلی یا مواد روان‌‌گردان حین رانندگی

در صورت تشخیص حالت مستی و بی ارادگی راننده، مأموران راهنمایی و رانندگی موظفند از رانندگی وی جلوگیری و ضمن صدور قبض جریمه، خودرو را توقیف و گواهینامه را به مدت شش ماه ضبط کنند. همچنین راننده خاطی به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

استفاده از پلاک مخدوش یا غیرمجاز خودرو‌

رانندگی با وسیله نقلیه‌ای که پلاک نداشته باشد یا پلاکش مخدوش باشد علاوه بر تخلف، جرم نیز محسوب می‌شود. مأموران در مواجهه با  این خودروها، ضمن جلوگیری از تردد آن‌ها، علاوه بر اعمال جریمه و توقیف خودرو در پارکینگ، راننده متخلف را برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی می‌کنند. که از ۶ ماه تا یک سال حبس نیز به دنبال دارد.

اما در مواردی، چنانچه راننده برای نداشتن یا مخدوش بودن پلاک مجوزی دریافت کرده. ترخیص خودرو فقط منوط به تعویض پلاک است و راننده باید مدارک معتبر و تعهد نامه‌ای مبنی بر تعویض پلاک ظرف مدت حداکثر پنج روز ارائه دهد.

نکات

  • کلیه موارد فوق در مورد موتورسیکلت‌ها نیز صادق است. حرکت در پیاده رو یا در جهت مخالف مسیر مجاز، ایجاد عمدی صدای ناهنجار، حمل بار غیرمتعارف، حرکت نمایشی مارپیچ، تک چرخ، حمل یدک، عدم استفاده از کلاه ایمنی و تردد در خطوط ویژه اتوبوسرانی با موتورسیکلت تخلف محسوب شده و مأموران موظفند ضمن صدور قبض جریمه نسبت به توقیف موتورسیکلت حداکثر به مدت یک هفته و در صورت تکرار یک ماه اقدام کنند.
  • مأموران راهنمایی و رانندگی در صورت تشخیص عیب و نقص فنی مؤثر در وسیله نقلیه موظفند نسبت به متوقف کردن آن به منظور رفع نقص به شرح زیر اقدام نمایند:

 الف) چنانچه نقص فنی وسیله نقلیه در محل قابل رفع باشد، پس از رفع نقص فنی در محل توسط راننده و تأیید مأمور مربوط، پس از صدور قبض جریمه و اعمال نمره منفی، اجازه عبور داده می‌شود.
ب) در صورتی که نقص فنی قابل رفع در محل نباشد، پلاک وسیله نقلیه فک و با نصب پلاک تعمیری و تعیین زمان جهت رفع نقص به تعمیرگاه اعزام می‌شود.
پ) در صورتی که وسیله نقلیه معیوب قابل حرکت نباشد، با وسیله نقلیه مناسب تا تعمیرگاه انتقال می‌یابد.

  در خصوص موارد ب و پ، در صورت رفع نقص وسیله نقلیه معیوب و تأیید آن توسط کارشناس واحد اعزام کننده، اجازه حرکت به راننده پس از صدور قبض جریمه ، اعمال نمره منفی، فک پلاک تعمیری و تحویل پلاک به وسیله نقلیه اجازه عبور داده می‌شود.






دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *